Jeg har renoveret mit køkken, og jeg er i gang med at sætte 3 træreoler op mod en gipsvæg.
Reolerne (som er 218 cm lange) har jeg sat mellem 2 betonvægge med små reglar, som forhåbentlig skal klare vægten. (se billedet) For at hylderne skal holde og ikke bøje sig i midten, vil jeg sætte 4 konsoller under hver hylde (på gipsvæggen).
Væggen består af enkeltgips, som jeg har flisebelagt. Mine konsoller er 10 mm tykke, hvilket betyder, at der bør være mindst 13 mm + 5 mm + 10 mm mellem pluggen og skruehovedet (enkeltgipsplade + fliser + konsollen).
Jeg har fået forskellige tips fra forskellige byggemarkeder, nogle anbefaler mollyplugge, nogle universalplugge. Jeg er lidt usikker på, hvilke der er bedst, jeg vil helst ikke ødelægge fliserne (er lidt bange for, at hvis jeg bruger molly, kan de udvide sig så meget, at fliserne revner.) Hvad tror I?
Jeg har allerede boret huller til alle konsoller, 8 mm.
Jeg havde brugt 8mm nylonpløk (universalpløk). Metalexpander (molly) er kanon, men mod fliserne er der risiko for, at hele pløkken begynder at rotere, når du skruer skruen i.
Sørg for at bruge tilstrækkeligt lange skruer (10mm til konsollen + pløkkens længde).