Hej Byggahus!

Jeg har renoveret mit køkken, og jeg er i gang med at sætte 3 træreoler op mod en gipsvæg.

Reolerne (som er 218 cm lange) har jeg sat mellem 2 betonvægge med små reglar, som forhåbentlig skal klare vægten. (se billedet) For at hylderne skal holde og ikke bøje sig i midten, vil jeg sætte 4 konsoller under hver hylde (på gipsvæggen).

Væggen består af enkeltgips, som jeg har flisebelagt. Mine konsoller er 10 mm tykke, hvilket betyder, at der bør være mindst 13 mm + 5 mm + 10 mm mellem pluggen og skruehovedet (enkeltgipsplade + fliser + konsollen).

Jeg har fået forskellige tips fra forskellige byggemarkeder, nogle anbefaler mollyplugge, nogle universalplugge. Jeg er lidt usikker på, hvilke der er bedst, jeg vil helst ikke ødelægge fliserne (er lidt bange for, at hvis jeg bruger molly, kan de udvide sig så meget, at fliserne revner.) Hvad tror I?

Jeg har allerede boret huller til alle konsoller, 8 mm.

Har I tips til, hvad I synes, jeg skal bruge?

Taknemmelig for alle svar!

Tre trådehylder monteret på en væg med hvide fliser over en køkkenvask, med mørkegrå fuge mellem fliserne.

Johan.

Jeg havde brugt 8mm nylonpløk (universalpløk). Metalexpander (molly) er kanon, men mod fliserne er der risiko for, at hele pløkken begynder at rotere, når du skruer skruen i.
Sørg for at bruge tilstrækkeligt lange skruer (10mm til konsollen + pløkkens længde).

jeg tænkte ikke på det, tak for dit svar!

Tror du, at hylderne/væggen vil kunne klare vægten? Jeg tænkte ikke at lægge meget tunge ting på hylderne, men men, man kan blive lidt bange ;)

jpeuron sagde:
ville du anbefale [link] eller dem der åbnes i V [link] ?
Plug er en jungle, og hver producent har sin variant. Jeg kan ikke sige, hvilken der er bedre end den anden, men plejer at tage det, der er på hylden i den butik, jeg er i. Lige nu har jeg plug fra Fischer og Essve hjemme, begge fungerer godt.
http://www.fischer.de/en/Product-Range/General-fixings/Universal-plug-UX/Universal-plug-UX
http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/397798-universalplugg/

Pluggene fra Clas er relativt korte, husk på, at det er både klinker og gips.

• Synes
jpeuron
  • Laddar…
jpeuron sagde:
jeg tænkte ikke over det, tak for dit svar!

Tror du, at hylderne/væggen kan klare vægten? Jeg tænkte ikke at lægge vældigt tunge ting på hylderne men men, man kan blive lidt bange ;)
Jeg tror ikke, du behøver at være bekymret. Fliserne gør, at det bliver stabilt og tåler betydeligt mere end en enkel gipsplade.

• Synes
jpeuron
  • Laddar…
Tak så meget for din hjælp jtl, meget værdsat. Har lige skaffet universalplugg og skruer, skal sætte hylderne op i dag.

Ha' en god dag!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.