Halløj

Overvejer småt at udskifte mit gamle køkken, som jeg ikke er enig med plantegningen af, se vedhæftede billeder.
Ville gerne åbne op for to vægge i serveringsgangen og dermed åbne op mod spisestuen mere (soveværelse på skitsen) og så placere køkkenet langs ydervæggen..

Men så det evige spørgsmål!
Hvad tror I?
Havde tænkt at åbne det rødmarkerede område på billedet, der viser stueetagen, dog ikke hele vejen op til loftet, men cirka i samme højde som de eksisterende døre. (For at kunne trække rør til emhætten og lidt mere).

Nedenfor følger en skitse af kælderplan, den markerede væg er skitseret, som den er, fordi det i øvrigt er et beskyttelsesrum tegnet dernede (som jeg har visket resten af), dette beskyttelsesrum har aldrig eksisteret, men blev tegnet, da man fik en form for økonomisk fordel under verdenskrigen åbenbart...

Så en sektionsrids for sjov skyld.

Dette er så alle tegninger jeg har på huset haha!
Hvad tror I?

Huset er fra 1946 med plankevægge, som også gør det hele mere kompliceret, antager jeg. :thinking::rofl:

Mvh

• Grundplan af hus fra 1946, viser sovrum, køkken, matrum og markeret område til vægændring. Rød firkant angiver vægsektion til åbning.
  • Grundplansskitse af hus med markeret område i rødt for vægændringer. Viser nuværende ruminddeling og mål.
  • Illustration af husets tværsnit med mål: 2.20 m på loftet, 2.50 m på hovedetagen, 2.10 m i kælderen. Vises med stregtegning.
Meget taler for, at væggene ikke er bærende. Med plankestammer kan man dog aldrig være helt sikker. Bjælker kan have forskellige retninger i samme bjælkelag. Den enkleste måde at kontrollere dette på er at se på gulvbræddernes retning på overetagen. De ligger vinkelret på gulvbjælkerne. Kontroller på begge sider af den aktuelle vægdel. Murstokken i midten kan have kompliceret det.

J justusandersson sagde:
Meget taler for, at væggene ikke er bærende. Med plankestammer kan man dog aldrig være helt sikker. Bjælker kan have forskellig retning i samme bjælkelag. Nemligste måde at kontrollere dette på er at se på gulvbræddernes retning på overetagen. De ligger vinkelret mod gulvbjælkerne. Kontroller på begge sider af den aktuelle vægdel. Murestokken i midten kan have besværliggjort det.
hej! Tak, og som sagt forstod jeg, at intet rigtigt er selvklart... på overetagen er gulvsponten fremme, og den ligger "horisontalt" set, hvis man kigger på ovenstående billeder, kan ikke se, at det skiller sig noget specielt omkring murestokken... siger dette noget mere?

Ja, da er gulvbjælkerne ikke lagt på væggene, som du vil rive, så det bør gå godt.

Fint, så fortsætter vi nok videre med planen.. må holde øje når man river og se om man ser noget afvigende.

tak for hjælpen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.