Vi er i færd med at begynde renoveringen af vores gamle hus, bygget et sted omkring begyndelsen af 1900-tallet (uklart).
Huset har 2 etager, sadeltag med plade og facaden består af masonite. Huset har en tømmerramme (bortset fra en udbygget hall/trappehus). Der er en udgravet kælder - og resten er krybekælder.
Det er temmelig dårligt isoleret, loftbjælkelaget er isoleret med savsmuld, og væggene mangler isolering (der findes gammel tjærepapir eller lignende som vindpapir). En hel del (typ all) varme lækker op til det kolde loft...
Huset ligger langs Nordsveriges kyst, tæt på havet.
Så vidt vi kan se, har huset nok klaret sig ret godt, ingen dårlig lugt eller spor af skimmel eller lignende...

Nu til spørgsmålet - hvordan skal jeg tænke på isoleringen af taget? Hvordan har I gjort? Hvordan ville I gøre?
Vi vil fortsat have isoleringen i loftbjælkelaget - men valget af materiale og teknik er jeg ikke helt sikker på. Skal vi bruge typ stenuld og dampspærre? Eller anvende f.eks. økofiber/cellulosebaseret isolering og vinddug?
Der er nu en lem op til det kolde loft fra etage 2 indendørs - hvordan skal vi håndtere den i forhold til at bruge dampspærre? Hvordan skal vi håndtere ventilationen og luftspalten?
Eller??

Min gamle far vil hjælpe med arbejdet, og han har arbejdet som tømrer i over 50 år, men gik på pension for et par år siden. Skal vi stole på hans viden, eller? (Måske et mærkeligt spørgsmål - men han så helt forvirret ud, da jeg fortalte, hvad jeg havde læst f.eks. på byggnadsvard.se osv.) Han havde aldrig set en isoleringsplade med cellulosebaseret materiale - og slet ikke tænkt på, om materialet er hygroskopisk eller ej...

Facaden vil vi skifte uden at efterisolere, men sætte vindpapir op, så det i det mindste ikke blæser lige gennem huset.

Problemet er jo, at hvis man forbedrer isoleringen i loftbjælkelaget, bliver loftet koldere, hvilket resulterer i, at RH stiger. Så et loft, der tidligere har klaret sig uden problemer på grund af varmelækage, kan blive et fugtskadet loft bagefter. Antager I ikke har målt RH & temp på det eksisterende loft? Hvis det er tilfældet, kunne man have fulgt fugt-/tempkurver og set ved hvilken temp fugtproblemer vil opstå, og forsøgt at tilpasse isoleringen derefter. Uanset hvad er det nok ikke forkert at gøre det fortsat. Så kan I nå at afhjælpe i tide, hvis der skulle opstå problemer efter ændringen.

Hvis I planlægger at gøre en ordentlig forbedring af isoleringen, bør I definitivt dampspærre eller barriere. Hygroskopiske mtrl kan kun håndtere meget kortvarige fugtoverskud. Derefter tager de skade, hvilket alle lofter og grunde med fugtproblemer viser. Loftslugen skal uanset tætnes.

Al isolering skal vindbeskyttes (hele vejen rundt/alle sider). Undtagen klassisk savsmuldsisolering. (Apropos vindduk)

Hamp og vindpap er min melodi. Indtil det modsatte er bevist.

Ganske billigt samt rart at arbejde med naturprodukt.
Dette var tilstrækkelig motivation for mig, tabeller med lambda-værdier lagde jeg til side.

Du må gerne fortælle mere om hampen...

Loft med åbne tagspær isoleret med hampeskæver, beklædt med vindpapir og brædder. Træpind placeret i midten af billedet.
Isolering med hampeskæver mellem tagspær, dækket af vindpap og brædder.
Jeg ønskede at isolere med noget andet end glasuld eller lignende og kiggede på forskellige økowoolcelluloseløseuldskoncepter. Ofte firmaer der vil sælge dyre membraner og relativt dyr isolering.

Så hørte jeg om hamp.

Hampen deles i uld og skæver. Skæver er hug af planten, egner sig også godt som strøelse i stalden.

Jeg er midt i isoleringen af min kvist og har stoppet hamp mellem mine spær og derefter dækket med vindpapir og brædder. Nu skal jeg lave et rum...

Jeg har læst og set en del, der i stedet har isoleret med hampuld, der ligner lindrev, som man på den enkleste måde lægger mellem spærene og binder op med ståltråd eller anden tråd.

Der er vel mange måder, men nogle gange vil man bare ikke gøre som alle andre.

Tak for svaret.

Nu kommer flere overvejelser, og jeg er ikke helt sikker på, hvad jeg egentlig spørger om.
Men, huset har en tømmerstomme - og nu er vi begyndt at overveje at fjerne masoniten og den eventuelle masonit-plade-isolering på ca. 1 cm, som er sømmet direkte på tømmerstommen...og hvis tømmerstommen er i orden, male den og ja...ikke gøre mere med facaden. Altså ingen ny bræddeklædning/ekstra isolering.
Er der nogen derude, der har tanker om det? Erfaringer?

Huset er som sagt dårligt isoleret nu, og jeg tænker, at det vi fjerner, ikke isolerer nævneværdigt...så huset bliver ikke koldere end det er nu. Eller!?

Det, der kan ske, er, at vinden trænger længere ind i stommen, så I øger jeres varmebehov.

Angående vinden kan man isolere taget i forbindelse med omlægning

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.