J
Hej! Vi skal rive den tynde/smale væg mellem garage og hobbyrum i kælderen til efteråret. Hvis den er bærende, vil vi få hjælp til dette med aflastningen, men ellers tænkte vi at rive den selv. Hvad jeg har kunnet læse mig til, bør den ikke være bærende, men hvad siger I?

/Jennie

• Arkitekttegning af et hus fra 1950 med detaljerede planer for stueetage, kælder og overetage, viser garage og hobbyrum adskilt af en væg.
Mats-S
J Jennie123 sagde:
tynde/smale væggen mellem garage og hobbyrum
Behøves lidt flere oplysninger :)

Hvad er tykkelsen på væggen?
Hvad består væggen af for materiale?
Hvad er bjælkelaget ovenpå lavet af, beton, træbjælker?

J
Mats-S Mats-S sagde:
Behøves lidt flere oplysninger :)

Hvad er bjælkelaget ovenover lavet af, beton, træbjælker?
Hej!

Ca: 10 cm

Jeg bankede lidt puds væk, og det ser ud som om, det er letbeton. Se billede.

Hvad er bjælkelaget ovenover lavet af, beton, træbjælker?
Træ

• Revnet væg viser letbeton underlaget efter banket pus er fjernet.
  • Væg med fjernet puds, der afslører letbeton nedenunder. Farverigt tapet med blomster- og bladmønster på kanterne.

Bedste svar

Mats-S
Højst sandsynligt er væggen ikke bærende på grund af:
1. Bærende fritstående vægge i letbeton er tykkere, typisk 20 cm. Det ser ud til, at I har en bærende væg, der går midt igennem kælderen, mellem garage/hobbyrum og vaskerum/pannrum, som I kan se er betydeligt tykkere.
2. Bjælkerne i taget, der bærer mellempladet, ligger med 99% sikkerhed i samme retning som væggen, I vil rive, dvs. de ligger tværs over garagens retning.

Observer!
I så gamle huse som jeres kan en rivning, også af en ikke-bærende væg, medføre en vis sætning på planet ovenover. Med årene er der opstået en vis belastning på den ikke-bærende væg. Den lille belastning frigøres, når man river væggen. Godt nok tror jeg ikke, det bliver tilfældet hos jer, men det er godt at vide, at det kan ske.

Så mål nøje højden, inden I river, på flere veludmærkede punkter (der findes lasermålere på Amazon til 300 kr, som fungerer udmærket). Mål derefter kontinuerligt under rivningen samt med nogle ugers mellemrum efter.

OM I får sætninger, som I synes er for store, er det muligt at hæve bjælkelaget tilbage og bygge en understøtning, men igen tror jeg ikke, I får brug for det. Det, der kan ske, er, at I bliver nødt til at justere nogle døre, som har sat sig på mellempladet. Så mærk lidt på dem også under rivningen.

Men observer, mit ræsonnement bygger på, at væggen ikke er bærende, og jeg har ikke været på stedet og kigget :-)

• Synes
Ingenjören og 1 anden
  • Laddar…
J
Mats-S Mats-S sagde:
Højst sandsynligt er væggen ikke bærende pga:
1. Bærende fritstående vægge i letbeton er tykkere, typisk 20cm. Det ser ud til, at I har en bærende væg, der går midt igennem kælderen, mellem garage/hobbyrum og vaskerum/kedlerum, som du kan se, er den betydeligt tykkere.
2. Bjælkerne i loftet, som bærer mellemplanet, ligger med 99% sikkerhed i samme retning som væggen, I vil rive ned, dvs. de ligger på tværs af garagens retning.

Observer!
I så gamle huse som jeres kan en nedrivning, selv af en ikke-bærende væg, medføre en vis sætning på planet over. Med årene er en vis belastning opstået på den ikke-bærende væg. Den lille last frigøres, når man river væggen. Jeg tror dog ikke, det bliver tilfældet hos jer, men det er godt at vide, at det kan ske.

Så mål nøje højden, inden I river på flere velafmærkede punkter (der findes laserafstandsmåler på Amazon for 300kr, som fungerer udmærket). Mål derefter løbende under nedrivningen, samt med nogle ugers mellemrum bagefter.

HVIS I får sætninger, som I synes er for store, kan man løfte bjælkelaget tilbage og bygge en afveksling, men igen tror jeg ikke, I vil få brug for det. Det, der kan ske, er, at I skal justere en eller flere døre, som har sat sig på mellemplanet. Så mærk også lidt på dem under nedrivningen.

Men observer, mit ræsonnement bygger på, at væggen ikke er bærende, og jeg har ikke været på stedet og tjekket :)
Tak så meget for et så forklarende og udførligt svar! Guldstjerne i kanten til dig

Mats-S
J Jennie123 sagde:
Mange tak for et så forklarende og udførligt svar! Guldstjerne i kanten til dig
Takker takker,
ja lidt erfaring fik jeg vel under mine 20 år som tømrer og snedker :)

• Synes
Jennie123
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.