Har søgt lidt rundt og fundet andre tråde om samme emne, men jeg har ikke fået noget godt svar derfra, så jeg opretter en ny tråd, håber det er OK 
Vi havde planer om at åbne op for soveværelsesvæggen og bygge et klædeskab ind mod kattvinden.

Jeg åbnede op for overfladen på indersiden for at undersøge, hvordan væggen så ud og fandt, at den var bygget med solidt træ mindst 20x20 cm.

Derfor blev jeg bange for, at det er en bærende væg, men har brug for lidt ekspertråd fra jer andre.
Hvad tror I? Der er jo solide bjælker en meter inde fra væggen også (markeret med pile), er det dem, der bærer det hele, eller er væggen også en del af konstruktionen?

Kan man åbne op et hul på 3 m uden at skulle forstærke?
(OBS Bjælkerne, der ses i soveværelsesloftet, er fake...)
Jeg skal måske tilføje, at huset er fra 1860'erne også.
Tak på forhånd
Vi havde planer om at åbne op for soveværelsesvæggen og bygge et klædeskab ind mod kattvinden.

Jeg åbnede op for overfladen på indersiden for at undersøge, hvordan væggen så ud og fandt, at den var bygget med solidt træ mindst 20x20 cm.
Derfor blev jeg bange for, at det er en bærende væg, men har brug for lidt ekspertråd fra jer andre.
Hvad tror I? Der er jo solide bjælker en meter inde fra væggen også (markeret med pile), er det dem, der bærer det hele, eller er væggen også en del af konstruktionen?
Kan man åbne op et hul på 3 m uden at skulle forstærke?
(OBS Bjælkerne, der ses i soveværelsesloftet, er fake...)
Jeg skal måske tilføje, at huset er fra 1860'erne også.
Tak på forhånd
Senest redigeret:
Hvis huset er fra 1800-tallet, er det bygget i liggende tømmer i hele husets ydervægge, indervægge som sandsynligvis deler huset i fire rum i stueetagen. Hvis tømmeret er sundt og det ikke er sådan, at der ligger spær direkte over det, du tænker at fjerne, så er det intet problem, hvis du bare lader nogle tilbage, som holder det hele sammen.
Generelt er jo alle bjælkede vægge i et bjælkehus mere eller mindre bærende. Det betyder dog ikke, at det er umuligt at lave åbninger, men man skal være ret forsigtig. Der er en klar forskel på at lave en døråbning eller helt fjerne en væg, hvilket det ser ud til, at du ønsker at gøre.
Spørgsmålet her er, hvad du egentlig har for en tagkonstruktion. Det er ikke helt klart ud fra billederne. De bjælker, du viser, giver visse ledetråde, men de bjælker der støtter kun op om den "egentlige" tagkonstruktion, og man ved ikke, hvad der er originalt, og hvad der er tilføjet senere for at give støtte. Det ligner dog, at der er en slags spærkonstruktion, men det skal du bekræfte. Ellers er åstak ret almindelige i bjælkehuse. Vi har selv netop åstak med bjælkede vægge ud til skunkene. Her ligger mellem- eller støtteåserne (de mellem midtåsen og remmen) netop oven på de bjælkede vægge til skunkene. Dette gør disse bjælkede vægge til en meget central del af tagkonstruktionen.
I dit tilfælde kunne skunkvæggen eventuelt udgøre støtte til spærene og er derfor ret vigtig. Det burde dog være fuldt muligt at lave nogle døråbninger, så længe den nederste og øverste bjælke forbliver intakte. Dog er det nok ikke anbefalelsesværdigt at fjerne hele væggen (i hvert fald ikke uden en grundig undersøgelse og gennemført aflastning). Men som sagt, du skal forstå tagkonstruktionen først for at identificere væggens funktion. Måske kan du lave åbninger i loftet for at se, om eventuelle spær hviler på den bjælkede væg.
Spørgsmålet her er, hvad du egentlig har for en tagkonstruktion. Det er ikke helt klart ud fra billederne. De bjælker, du viser, giver visse ledetråde, men de bjælker der støtter kun op om den "egentlige" tagkonstruktion, og man ved ikke, hvad der er originalt, og hvad der er tilføjet senere for at give støtte. Det ligner dog, at der er en slags spærkonstruktion, men det skal du bekræfte. Ellers er åstak ret almindelige i bjælkehuse. Vi har selv netop åstak med bjælkede vægge ud til skunkene. Her ligger mellem- eller støtteåserne (de mellem midtåsen og remmen) netop oven på de bjælkede vægge til skunkene. Dette gør disse bjælkede vægge til en meget central del af tagkonstruktionen.
I dit tilfælde kunne skunkvæggen eventuelt udgøre støtte til spærene og er derfor ret vigtig. Det burde dog være fuldt muligt at lave nogle døråbninger, så længe den nederste og øverste bjælke forbliver intakte. Dog er det nok ikke anbefalelsesværdigt at fjerne hele væggen (i hvert fald ikke uden en grundig undersøgelse og gennemført aflastning). Men som sagt, du skal forstå tagkonstruktionen først for at identificere væggens funktion. Måske kan du lave åbninger i loftet for at se, om eventuelle spær hviler på den bjælkede væg.
Senest redigeret:
Tak for svar og synspunkter. Jeg har undersøgt lidt mere, og det ser ud til, som Macarus skriver, at spærret hviler på væggen. Det BEHØVER ikke være sådan, men jeg vil tage det roligt med dette projekt og bede en fagmand om at komme og foretage en vurdering, hvis vi beslutter os for at gå videre med projektet i fremtiden.
Vedhæfter en dårlig skitse af, hvordan jeg opfatter konstruktionen (hvis nogen er nysgerrige). Spær i sort og indervægge/loft i rødt.
Men som sagt, der bliver ikke noget af dette lige nu i hvert fald.
Vedhæfter en dårlig skitse af, hvordan jeg opfatter konstruktionen (hvis nogen er nysgerrige). Spær i sort og indervægge/loft i rødt.
Men som sagt, der bliver ikke noget af dette lige nu i hvert fald.
Medlem
· Västra götaland
· 118 indlæg
Lyder som en klog beslutning.
Jeg anbefaler dog, at fagmanden du taler med er konstruktør, bygningsingeniør.
//
Jeg anbefaler dog, at fagmanden du taler med er konstruktør, bygningsingeniør.
//
Klik her for at svare