Hej! Vi har lige købt et hus og har tænkt os at åbne lidt op mellem soveværelset og det lille garderoberum, der ligger ved siden af. Men efter at have fjernet dørkarmen ser vi, at det er fer og not-borde på hele væggen og ikke stolper med plader på, som vi først troede. Så nu spekulerer vi på, om væggen er bærende eller ej. Huset er en etplansvilla på 95 kvm + kælder fra 1951.
Sådan ser det ud i dag i soveværelset:
Og sådan vil vi gerne åbne op (cirka):
Da vi fjernede dørkarmen:
Plantegning (det er altså mellem det øverste venstre soveværelse og garderoberummet vi vil ændre):
Sådan så det tilsyneladende ud for længe siden:
Vi kontaktede kommunen for at få flere tegninger og fik kun disse:
Sådan ser loftet ud over den omtalte væg:
Og resten af loftet:
Hvis det har nogen betydning, kan det være værd at nævne, at tidligere ejeren fjernede væggen mellem den ene stue og køkkenet samt mellem stuen og nærmeste soveværelse:
Jeg ville også sige bærende. Men hvis I alligevel vil efterlade lidt væg foroven som på billedet, går det nok fint at afveksle det med en solid bjælke eller en limtræsbjælke. Det er nok en god idé at undersøge, om de har gjort det samme ved køkkenvæggen, for væggen der er jo lige så bærende. Den tidligere væg mellem soveværelset og stuen bør dog ikke være noget problem, at den er væk.
Jeg tror også den er bærende.
Væggen er ikke så tyk, men den er i massivt træ.
Den går (gik) gennem hele huset - i midten.
Den har væg under sig (eller tæt på) i kælderen.
Under kældervæggen er også grunden forstærket.
Sådan ser det ud mellem stuen og køkkenet. Det er jo lidt bulet. Huset har sat sig lidt efter en sprængning for ca. 20 år siden, så vi tænkte, at det nok var på grund af det.
Ser det ud sådan, ville jeg tage en bygningsingeniør med derhen for at kigge på det. Problemerne kan som sagt løses oppe fra loftet. Tagspærrens støtteben står sandsynligvis på reglar, der går tværs over rummet, så selvom hovedparten af deres kræfter går mod ydervæggen, går sikkert også en del mod midten af huset.
Er huset garantiinspiceret af sælgeren på en eller anden måde, burde I nok kunne få nogle penge tilbage, hvis de ikke har nævnt, at de har fjernet en bærende konstruktion. Ellers falder det nok ind under noget, der er jeres eget ansvar gennem undersøgelsespligten.