Vi har jo masser af tråde, der behandler dette emne, og de afviger ofte til diskussioner om asbestens farlighed og hvordan det skal håndteres. Jeg synes, det er meget interessant, men jeg er ikke direkte ude efter at starte en ny sådan diskussion, jeg vil bare gerne have hjælp til at afkræfte/bekræfte, om det jeg har fundet er asbest.

Sådan her ser det ud:

Gråt, firkantet rør i sauna-ventilationssystem, omgivet af træbeklædning; mulig asbestundersøgelse ønskes.

Gråt, firkantet rør i saunaens ventilation, potentielt asbestholdigt, omgivet af træpaneler. Bygget i anden halvdel af 1980'erne.

Dette er ventilationen i saunaen, og den er totalt forkert. Jeg har derfor tænkt mig at lave den helt om, og så skal denne firkantede, grå rør fjernes. Spørgsmålet er altså, om røret kan være asbest. Saunaen er bygget i anden halvdel af 80'erne, da den befinder sig i det rum, der frem til 1985 husede en olietank til fyret.

Mvh
Fred

Ja, 4-kantede grå ventilationsrør var almindeligt at de blev lavet med asbest indblandet.

Der er høj sandsynlighed for at dine rør indeholder asbest, hvis du vil være 100% sikker så tag en prøve og send til analyse.

Det er nok ret sandsynligt, at det vi ser på billederne er eternitrør.
Og eternit er en form for cementbaseret materiale, armeret med asbest.
Du kan se asbestmattens tuskevævede måtte tydeligt i røret på øverste billede.

Og asbest findes der jo stadig meget af omkring os, for eksempel i alle facader med sidiplattor
Væg med eternitplader, cementbaseret materiale armeret med asbest, monteret i rækker med synlige sømhoveder.

Og alligevel har vi måske verdens højeste gennemsnitlige levetid :)

Det ser ud præcis som vores eternikanaler så ud, jeg smed alle eternitkanaler ud i forbindelse med udskiftning til FTX-system.

Blev der altså brugt asbest/eternit så sent som i slutningen af 80'erne...? Og hvorfor valgte man sådan et rør netop i saunaen?

roland53 sagde:
Ja, 4-kantiga gråa ventilationsrör var vanligt att de blev lavet med asbest indblandet.

Det er høj sandsynlighed for, at dine rør indeholder asbest, hvis du vil være 100% sikker så tag en prøve og send til analyse.
Men skal jeg håndtere en prøve og sende væk kan jeg jo lige så godt bare fjerne røret...:rolleyes:

Paxman sagde:
Anvendes altså asbest/eternit så sent som i slutningen af 80'erne...? Og hvorfor valgte man et sådant rør netop i saunaen?
Totalforbud kom i 1982.

Paxman sagde:
Fast skal jeg håndtere en prøve og sende afsted, kan jeg jo lige så godt bare fjerne røret...:rolleyes:
Der tænker du nok helt rigtigt, tror jeg.
Løft det helt ud, eller i så store stykker som muligt, så slipper du for at bekymre dig senere.

Paxman sagde:
Fast ska jag hantera ett prov och skicka iväg kan jag jo lige så godt bare fjerne røret...:rolleyes:
Ja, det havde jeg også gjort, havde ikke engang spurgt her på forummet.

Formoder at det tager længere tid at få svar end at gøre selve arbejdet......

Men havde været normalt forsigtig med en ansigtsmaske. .... :cool:

Stefan N sagde:
Totalforbud kom i 1982.
I så fald må det være genbrug, hvis det virkelig er asbestkanal...eftersom oliekedlen blev smidt ud i 1985 (af hvad jeg har kunnet slutte mig til af de spor, jeg har fundet). Saunaen kan ikke have eksisteret, før oliekedlen blev skiftet ud med elkedlen, eftersom tanken som sagt stod der, hvor saunaen siden blev bygget, og står tilbage i dag.

Ja, det ville jeg også have gjort, havde ikke engang spurgt her på forummet.

Formoder at det tager længere tid at få svar end at gøre selve arbejdet......

Men havde været normalt forsigtig med en ansigtsmaske. ....
Jeg spørger på forummet, fordi jeg kan lide at lære ting! :thumbup: Min tanke er at skabe et overtryk i saunaen, så eventuelle fibre der løsner sig, når jeg håndterer kanalen, blæser ud gennem friskluftventilen, der skimtes i billederne. Så manøvrerer jeg ned kanalen i en plastiksæk og binder til...naturligvis iført åndedrætsmaske.

Måske OT, men hvad jeg husker så anbefalede Tylö at man ventilerede saunaen kun til og fra det tilstødende rum.

Dvs at tilluftventilen er et hul i væggen under saunaaggregatet, og aftrækket tages ud oppe lige under loftet diagonalt væk i den anden side af saunaen, og ud i samme rum som tilluften tages fra.

Så nogle kanaler, eternit eller ikke, burde ikke være nødvendige.

Det måske er nok at proppe kanalen til altså.

Du har helt ret KOW...det er præcis det, jeg mener i første indlæg, hvor jeg skriver, at ventilationen er totalt forkert. Den kanal, der sidder der nu, er ikke nødvendig, så den skal væk, jeg har midlertidigt proppet friskluftsventilen med lidt gullfiber.

Det var ingen saunaanlægsekspert, der byggede saunaen, så der er flere ting, der er forkerte, for eksempel at aggregatet ikke sidder på samme væg som døren, og bænkene er placeret på den korteste væg i den rektangulære sauna! :banghead:

Jeg skal lave ventilationen om helt ved at have en separat kanal til, når saunaen bruges (som ikke involverer friskluftsventilen), og en anden kanal til, når jeg vil trække fugten ud ved hjælp af en blæser. Jeg har faktisk en anden tråd om dette...

• Synes
KnockOnWood
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.