Hej, jeg bygger et lille toilet, ikke et badeværelse, i en kælder på 2m2. Jeg står i valget og kvalet om enten at tilslutte en vandbåren radiator eller elgulvvarme. Hvis elgulvvarme vælges, undrer jeg mig over følgende:
Jeg tænkte at lægge flamingo, varmeslynge og flydespartel samt klinke. Er der nogen risiko for kapillarsuget? Vil den naturlige fugt i jorden vandre, eller vil varmen kun stige opad?
Flamingoen skal jo tilsyneladende dække hele rummet, hvordan gør man omkring afløbet? Se billede af rummet i dag.
Kan man tilslutte elgulvvarmen til en jordet dåse med kabler fra 60'erne? I som siger nej, hvorfor?
Det er rigtigt, man ser, når der er behov for at skifte, det er for din egen sikkerhedsskyld man skifter ikke, hvis der ikke er nogen grund, kabler holder som regel mindst 30-40 år så tag det roligt
Det er selvtræk, har en ventil i det lille rum. Vi har lvpumpe som styres på sensor. Installerer jeg et element vil det sandsynligvis blive koldt om sommeren da systemet lukkes ned. Derfor tænkte jeg, at gulvvarmen føles mere rimelig men ikke hvis jordfugten kan vandre???
Med varme på hele tiden, så hindres fugten vel, selv hvis noget skulle blive dele uden frigolit, risikoen ved det er jo, hvis der er meget fugt, så tvinges det op i et andet rum eller i væggene, men et så lille rum vil jo som sagt ikke påvirke så meget.
Så længe du ikke lægger noget tæt lag på, er det lige meget, der vil være meget varmetab uanset hvad, hvad er det for en ventilation?
Det er jo nemt at få det rigtig varmt i et så lille rum med et almindeligt element, medmindre luftomsætningen er meget høj..
Følger tråden, og hvis det er okay, tilføjer jeg nogle overvejelser, som måske også passer TS.
Hvordan påvirker tætlag det gulvvarmen?
Har et kommende kælderprojekt (vaskerum + brusemulighed i århundredeskiftesvilla) og kan ikke bygge i højden, vil ikke grave for meget og tæt på vægge, huset ser ud til at stå på fin sand (grusås) - vil ikke risikere nogen sætning, min tanke har været at tage op der hvor rør går, plus i midten af gulvet hvor man går og præcis hvor bruser skal være lægge nogen form for isolering, ret tynd... så klinker på dette... Et alternativ er jo at have et tæppe på gulvet hvor man går... Men præcis ved bruseren ville det ikke være dårligt at have gulvvarme, så evt. vand tørrer væk... Men det er ikke værd at risikere sætninger eller fugtvandring, så er et koldt gulv at foretrække... Værste tilfælde er vel at lægge lidt leca og støbe med EPS beton for at få nogen form for isolering, jeg antager det ikke skader noget?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.