R
Jeg tænkte på at sætte 3-5 stk. Elfa hylder 30 cm dybe og 160 cm lange langs en væg i den nye lejlighed. Tænkte, at det var træregler, men er kommet frem til, at det må være metalregler bagved gipsen med 60 cm mellemrum. Det kan være dobbelte gipsplader, skal finde ud af det. Jeg vil kunne stille en del ting på hylderne, så hvad er den bedste måde at få det hele fastgjort?

Alt 1. Bærelist, kan stille skinnerne på fodlisten for ekstra støtte. Skrue i metalreglerne eller med molly eller lignende direkte i gipsen? Eller en kombination?

Alt 2. Skinner som jeg skruer enten i metalreglerne eller direkte i gipspladerne, hvad er bedst? Kan også stille dem på fodlisten for ekstra støtte.

Se hvad elfa anbefaler for max-vægte på de to alternativer, og se hvad der passer til dit behov.
At bruge bærelist er jo praktisk, men jeg mener, at lastkapaciteten bliver lavere.

Uanset om det er 1 eller 2, ville jeg vælge Molly/ekspansionsplug i stedet for at skrue i pladereglen.

R
Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Uanset om det er 1 eller 2, ville jeg vælge Molly/ekspansionsplugg i stedet for at skrue i metalreglen.
Ok, tak for svar! jeg tænkte, at det ville blive pænere huller at bore direkte i reglarna (og med bærlist), hvis jeg senere vil flytte hylden af en eller anden grund. Men det sidder altså bedre med ekspansionsplugg? Det ville jo være godt, for så slipper jeg for at tilpasse bærlisten til reglarna (hvis jeg nu vælger den).

Det som kan være en idé er at i så fald sætte bærlisten så højt du kan. Jo nærmere loftet, desto mere stabil er væggen.

Det er heller ikke forkert at have hængeskinnerne lige for stålreglerne. Ville knap tro det er yderst nødvendigt, men det er jo lidt mere stabilt der i det mindste. De har en tendens til at bugte lidt ud, så der bliver en åbning midt på, og de ligger imod der nede, og der bliver der således temmelig godt tryk ind mod væggen. Tænker at hvis man er uheldig og skinnen sidder midt imellem to regler, måske arbejder den sig indad gennem gipsen.

R
Tak! Vil tænke på det.
Mine skinner er 2 meter. Ville det være bedre at købe nye, så jeg kan sætte bærelisten lige under loftlisten men stadig have skinnerne hvilende på gulvlisten? Eller gør det ikke så stor en forskel, om de står på gulvlisten? Alternativt sætte bærelisten ca. 40 cm ned fra loftet?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.