Hej forumet!
Jeg fandt vej hertil, fordi jeg ikke har nogen andre at spørge om sådan noget her. Så jeg håber, det er okay at spørge her!
Det er sådan, at jeg lige har fået mig en egen lejlighed (lejebolig) og nu er flyttet ind. Det er en lille et-værelses med et lille "walk in closet", som jeg har brug for at gøre lidt smartere til opbevaring. Da lejligheden har meget få opbevaringsmuligheder. Det, jeg gerne vil sætte op, er en sådan elfa bærelist og hylder i garderoben. Men jeg føler mig meget usikker på, hvordan man skal tænke ved sådan noget.
Jeg kan se i gamle huller i garderoben, at det er gipsvægge. Og jeg har i hvert fald fundet søm, når jeg mærker med en magnet på væggen. Men hvad er det næste skridt så?
Kan en gipsvæg med ukendt tykkelse holde til at sætte en sådan bærelist op til et elfa-system? For derefter at sætte måske 6 hylder op til at have kasser med blandet i og en bøjlestang til opbevaring?
Jeg er jo virkelig bange for at gøre noget forkert og ødelægge noget nu i en lejebolig.
Eller er det bedre, at jeg sætter fritstående hylder?
Tak for hjælpen!
Jeg fandt vej hertil, fordi jeg ikke har nogen andre at spørge om sådan noget her. Så jeg håber, det er okay at spørge her!
Det er sådan, at jeg lige har fået mig en egen lejlighed (lejebolig) og nu er flyttet ind. Det er en lille et-værelses med et lille "walk in closet", som jeg har brug for at gøre lidt smartere til opbevaring. Da lejligheden har meget få opbevaringsmuligheder. Det, jeg gerne vil sætte op, er en sådan elfa bærelist og hylder i garderoben. Men jeg føler mig meget usikker på, hvordan man skal tænke ved sådan noget.
Jeg kan se i gamle huller i garderoben, at det er gipsvægge. Og jeg har i hvert fald fundet søm, når jeg mærker med en magnet på væggen. Men hvad er det næste skridt så?
Kan en gipsvæg med ukendt tykkelse holde til at sætte en sådan bærelist op til et elfa-system? For derefter at sætte måske 6 hylder op til at have kasser med blandet i og en bøjlestang til opbevaring?
Jeg er jo virkelig bange for at gøre noget forkert og ødelægge noget nu i en lejebolig.
Eller er det bedre, at jeg sætter fritstående hylder?
Tak for hjælpen!
Elfa har gode guider på deres hjemmeside om hvad deres enkle skinner og/eller bæreliste med hængeskinner kan klare.
Med det sagt, så afhænger det mest af hvordan væggen er bygget, desværre. Det kan bære rigtig meget, og man kan mislykkes totalt, hvis den, der har bygget væggen, er en klamphugger.
Men trin 1 plejer at være at forsøge at finde reglarne bag gipsen i det mindste. Hvis du sætter en bæreliste langt oppe og har lykkes med at finde reglarne (ofte 60 cm c-c mellem reglarne) og kan skrue i disse, så holder det til rigtig meget!
Ved du ikke, hvordan du skal finde reglarne, kan det være en idé at bede om hjælp. Det er ikke super populært at efterlade 20 huller i en væg, efter man har forsøgt at finde reglarne.
Søg "find reglar bag gips" på svensk eller engelsk, så finder du sikkert masser af videoer om, hvordan man gør.
Med det sagt, så afhænger det mest af hvordan væggen er bygget, desværre. Det kan bære rigtig meget, og man kan mislykkes totalt, hvis den, der har bygget væggen, er en klamphugger.
Men trin 1 plejer at være at forsøge at finde reglarne bag gipsen i det mindste. Hvis du sætter en bæreliste langt oppe og har lykkes med at finde reglarne (ofte 60 cm c-c mellem reglarne) og kan skrue i disse, så holder det til rigtig meget!
Ved du ikke, hvordan du skal finde reglarne, kan det være en idé at bede om hjælp. Det er ikke super populært at efterlade 20 huller i en væg, efter man har forsøgt at finde reglarne.
Søg "find reglar bag gips" på svensk eller engelsk, så finder du sikkert masser af videoer om, hvordan man gør.
Hej! Tak for så hurtigt svar! Jeg tror, at jeg har fundet reglerne, fordi jeg nu finder rækker med søm med cirka 60 cm mellemrum med en magnet. Det må vel være regler.Tomtom79 sagde:
Elfa har gode guider på deres hjemmeside om, hvad deres enkle skinner og/eller bæreliste med hængeskinner kan klare.
Med det sagt afhænger det mest af, hvordan væggen er bygget desværre. Det kan bære rigtig meget, og man kan fejle totalt, hvis den, der har bygget væggen, er en fusker.
Men trin 1 plejer at være at forsøge at finde reglerne bag gipsen i det mindste. Hvis du sætter en bæreliste op højt oppe og har fundet reglerne (ofte 60cm c-c mellem reglerne) og kan skrue i disse, så holder det til rigtig meget!!
Hvis du ikke ved, hvordan du skal finde reglerne, kan det være en idé at få hjælp. Det er ikke super populært at efterlade 20 huller i en væg, når man har forsøgt at finde reglerne.
Søg "find regler bag gips" på svensk eller engelsk, så finder du sikkert masser af film om, hvordan man gør.
Men kom også i tanke om, at jeg føler mig lidt dum, da jeg ikke ved, hvilken skrue man skal bruge. Skal man bruge og købe dem, som er elf's egne?
https://elfa.com/sv-se/produkter/classic-by-elfa/topphangt/stomme/screwandplug
Og så også deres egne expanders?
https://elfa.com/sv-se/produkter/classic-by-elfa/topphangt/stomme/drywallanchor-471815
Tolker det som, at du finder enkelte søm med et vist mellemrum i rækker? Så er det sandsynligvis træreglar med gipssøm/skruer, som du "ser".A Adamvest sagde:Hej! Tak for så hurtigt svar! Jeg tror, at jeg har fundet reglarna, for jeg finder nu, når jeg står med en magnet rækker af søm med ca 60 cm imellem. Det må vel være reglar då.
Men kom på også, at jeg føler mig lidt dum, fordi jeg ikke ved, hvilken skrue man skal have. Skal man køre med og købe disse, som er elfes egne?
[link]
Og så også deres egne ekspandere?
[link]
Hvis du finder reglarna og prikker dem med skruen, så behøves ingen plugs. Skruerne kommer til at sidde som bjerget i reglarna!
Jeg ville sige, at netop Elfas bærelisten med hængeskinner er meget tilgivende. Det bliver lidt skruehuller, men det er oftest ikke noget problem, TS har jo allerede et antal huller i væggen.BirgitS sagde:
En ting man bør gøre i en lejebolig dog er at fotografere alle vægge, loft og gulv, inden man begynder. Med stærk belysning/dagslys. Hvis udlejeren begynder at klage, når man skal flytte ud, kan man i det mindste vise, hvordan det så ud før. Har man da ikke ødelagt det totalt, er det roligt. Man har ret til at bruge sin lejebolig.
Klik her for at svare