Jeg skal trække el i en ydervæg (køkken) for at supplere med et forgreningsstik, hvor vores nye ventilator skal sidde. Isoleringen er ca. 17 cm tyk. Min tanke er at trække mit flexrør bag en kortlng et sted. Dette vil resultere i, at flexrøret, set indefra rummet, kommer til at trækkes ca. 5,5 cm "ind" i ydervæggen. Jeg har læst flere tråde om, at man skal være forsigtig med at trække el i en ydervæg for tæt på ydersiden, da strømmen i det mindste teoretisk afgiver en vis varme=kondens. I mit tilfælde trækker min ventilator kun 210W ved fuld styrke, men alligevel. Findes der nogen norm, der regulerer dette? Min sunde fornuft ;) siger, at jeg ligger inden for grænsen, men vil høre, om nogen har en mening om emnet. Taknemmelig for al hjælp.

Sikkert ingen som helst problemer i dit tilfælde.

Kondensproblemer kan opstå, når rør trækkes fra varme rum op på f.eks. kolde lofter. Varm luft kan så stige opad i rørene og fugt udfældes, når den afkøles.

Personligt har jeg også fået våde (telefon-)tråde i hånden fra rør i støbt gulv, men om det skyldtes kondensation eller indtrængende vand udefra er svært at sige.

Det eneste forebyggende du behøver tænke på er at tætne rørenderne med lidt akryl-/latexfugemasse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.