Jag håller på och lär mig medan jag renoverar ett 60-talshus och har tagit bort en gipsskiva samt gammal papp med någon asfaltsluktande, smulig beläggning för att sedan kunna bygga installationsskikt. Bilden är tagen rakt uppifrån och nedåt, nära väggen. Här satt det tidigare en 13 mm gipsskiva, djupet är på de flesta ställen ca 60 mm, räknat från innergolvet. Mot yttervägg är det trä (syllen skulle jag tro?) och inåt rummet är det betong under linoleummattan.
Jag ska som sagt bygga ett installationsskikt men vet inte vad jag bör göra med mellanrummet mellan trä och betong.
Ska jag göra enligt följande steg eller på något annat sätt?
1) Fixa tätskikt
2) Fylla upp utrymmet med t.ex. fogskum

Alla tankar och goda råd mottages tacksamt!

• 20260424_200651.jpg
N
Blanda en säck cementbruk A och slå in.

N neo11 sagde:
Blanda en säck cementbruk A och slå in.
Tack för att du tog dig tid att svara 🙂 Efter att jag pratat med en snickare blev lösningen att lägga ner en drevremsa i glasfiber i mellanrummet, och sedan dra tätskiktet över och ut en bit på golvet.

Hoppas att du använde dig utav plastat drev annars skulle jag vara orolig att drevet skall dra åt sig fukt från betongen.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Hoppas att du använde dig utav plastat drev annars skulle jag vara orolig att drevet skall dra åt sig fukt från betongen.
Tack även för ditt svar!
Huset är ett enplanshus med krypgrund där det sitter en bra utsugsfläkt. Allting jag har sett hittills ser väldigt torrt och fint ut och det finns ingen dålig lukt någonstans.
Är det ändå för riskfyllt tänker du med oplastad remsa?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.