Hej
Hvis man skal fræse til el flex rørs i ytong, skal man fræse fra elcentralen hele vejen til dåsen eller
Skal man fræse fra elcentralen og så trække flex rørs i bjælkelaget og derefter fræse ned til dåsen, hvor den skal være?
Eller i loftet, men så skal jeg bore igennem visse bærende vægge for at få rørene igennem.
Hvilket er rigtigt?
Hvis man skal fræse til el flex rørs i ytong, skal man fræse fra elcentralen hele vejen til dåsen eller
Skal man fræse fra elcentralen og så trække flex rørs i bjælkelaget og derefter fræse ned til dåsen, hvor den skal være?
Eller i loftet, men så skal jeg bore igennem visse bærende vægge for at få rørene igennem.
Hvilket er rigtigt?
Rett er det alternativ, der giver dig kombinationen:
1. Passende placering i henhold til reglerne
2. Installation, der opfylder funktionelle ønsker og er let at arbejde med ved evt. fremtidig udvidelse
3. Installation, der ikke er i vejen for andet, f.eks. VVS, vent, fremtidig udvidelse af disse
4. Minimalt nødvendigt fræsning (fordi det er besværligt/beskidt/tidskrævende).
Det er ikke generelt muligt at sige, hvordan du skal gøre, betingelserne på stedet afgør. Visse letbetonblokke er forsynet med huller i midten til elrør, andre skal du spore hele vejen.
1. Passende placering i henhold til reglerne
2. Installation, der opfylder funktionelle ønsker og er let at arbejde med ved evt. fremtidig udvidelse
3. Installation, der ikke er i vejen for andet, f.eks. VVS, vent, fremtidig udvidelse af disse
4. Minimalt nødvendigt fræsning (fordi det er besværligt/beskidt/tidskrævende).
Det er ikke generelt muligt at sige, hvordan du skal gøre, betingelserne på stedet afgør. Visse letbetonblokke er forsynet med huller i midten til elrør, andre skal du spore hele vejen.
Vi bygger ydervægge med siporex/letbeton, og vi tænker at fræse fra normcentralerne og op til loftet, derefter går vi med vp-rør over loftet (langs med listepanelet) og fræser så spor igen i ydervæggen der, hvor stikkene skal sidde. Indervæggene er af reguleret osb+gipsvægge, så der er det traditionelt. Jeg havde overvejelser om at trække rørene direkte op på det kolde loft (vi bygger etplanshus) og gå igennem fugtsikringen og så ned igen, fordi jeg gik og overvejede, om det ikke var lettere end at trække dem over loftet. Vi må se, hvordan det bliver.
Jeg er supertilfreds med, at vi ikke besluttede os for at mure alle indervægge, fy for pokker, hvilket ekstra arbejde det ville have været.
Held og lykke med jeres projekt.
Jeg er supertilfreds med, at vi ikke besluttede os for at mure alle indervægge, fy for pokker, hvilket ekstra arbejde det ville have været.
Held og lykke med jeres projekt.
Klik her for at svare