I ved hvordan det er, vi sidder og spiser middag en aften og taler om vi måske skulle tage fat på det der med at tapetsere køkkenet nu når børnene er vokset fra den værste madkastningsfase. I samme omgang kunne man måske flytte på et af skabene, og nu sidder jeg og overvejer om det måske ikke ville være bedst at efterisolere væggen indefra når man alligevel tager skabene ned.

Det er to vægge som er ydervægge der ville være aktuelle. Huset er et rækkehus bygget tidligt i 70'erne, ingen dampspærre at tale om, og jeg ville ganske enkelt rei stille 45 eller 75 mm og isolere en ny væg på den gamle.

Til spørgsmålet, under de to vinduer sidder naturligvis to radiatorer, ved første tanke tænkte jeg at jeg ganske enkelt forlængede røret og hængte radiatoren op på den nye væg. Det indebærer jo dog at jeg får en samling inde i væggen hvilket jeg gerne ville undgå. Et andet alternativ er at ganske enkelt bygge den nye væg "rundt om" de to radiatorer, fordelen er at det forenkler placeringen af køkkenskufferne fremover da en skuffe risikerer at støde mod radiatoren. Den åbenlyse ulempe er jo dog at jeg ikke får nogen efterisolering bag radiatoren samt at jeg forringer luftstrømmen for radiatorerne. Nogen der har erfaring med lignende overvejelser og gør jeg mig selv en ordentlig bjørnetjeneste ved ikke at isolere hele væggen når jeg alligevel er i gang, eller er det et forsumbart tab med hele scenariet i tankerne?
 
A AmatörDonaren sagde:
I ved, hvordan det er, vi sidder og spiser middag en aften og taler om, at vi måske skulle tage fat på det med at tapetsere køkkenet nu, hvor børnene er vokset fra den værste madkastfase. I samme ombæring kunne man måske flytte på et af skabene, og nu sidder jeg og overvejer, om det måske ikke ville være bedst at efterisolere væggen indefra, hvis man nu alligevel tager skabene ned.

Det er to vægge, der er ydervægge, der ville være aktuelle. Huset er et rækkehus bygget tidligt 70'erne, ingen dampspærrer at tale om, og jeg ville helt enkelt lægge 45 eller 75 mm op og isolere en ny væg på den gamle.

Til spørgsmålet, under de to vinduer sidder naturligvis to radiatorer, ved første tanke tænkte jeg, at jeg simpelthen sammensætter røret og hænger radiatoren på den nye væg. Det indebærer dog, at jeg får en samling inde i væggen, hvilket jeg gerne vil undgå. Et andet alternativ er at bygge den nye væg "omkring" de to radiatorer; fordelen er, at det forenkler køkkenskabenes placering fremadrettet, da en skuffe risikerer at ramme radiatoren. Den åbenlyse ulempe er dog, at jeg ikke får nogen efterisolering bag radiatoren, samt at jeg forringer luftstrømmen for radiatorerne. Er der nogen, der har erfaring med lignende overvejelser, og gør jeg mig selv en stor bjørnetjeneste ved ikke at isolere hele væggen, når jeg nu alligevel er i gang, eller er det et ubetydeligt tab med hele scenariet i tanke?
Kan du ikke bygge en lille "kasse" omkring samlingen og flytte radiatorerne?
På den måde bygger du ikke samlingen helt ind, men har mulighed for at komme til, og med en vandtæt kasse + alarmslange, så ser du, om der opstår en lækage i fremtiden?
Hvis det kan gøres pænt altså...
 
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Kan du ikke bygge en lille "kasse" omkring samlingen og flytte elementerne?
På den måde indbygger du ikke samlingen helt, men har mulighed for at nå den, og med en vandtæt kasse + dryprør kan du se, om der opstår en lækage i fremtiden?
Hvis det kan gøres pænt, altså...
Absolut, hvis jeg går den retning, laver jeg sandsynligvis en sådan løsning. Det betyder selvfølgelig, at der ikke bliver nogen isolering i den, men det er en betydeligt mindre overflade end hele elementet.

Men med den løsning risikerer jeg at støde ind i elementet med en køkkenskuffe og er nødt til at flytte hele køkkenet lidt, så jeg mister den fordel, og det er faktisk en ret eftertragtet fordel.
 
  • Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.