
Jeg har lyst til en enkelt stor garageport. Og indvendigt loft.
Jeg ved ikke om liggende bjælker kun kaldes spær. Uanset hvad, så er disse letvægts (lavbudget) ting, og jeg er i tvivl om at skrue tunge ting op på dem, da der er så lidt træ at sætte skruer i.
Så slog det mig, at jeg nemt kan lægge flere tagregler langs med de eksisterende.
Længden er ca. 545 cm.
Kræver det meget store og dyre træbjælker for at det ikke skal svigte?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg har lidt svært ved at se, hvordan det ser ud over åbningen. Kan du tage et billede, der viser dette lidt bedre? Eftersom tagspærrene ligger parallelt med portene, kan det ikke dreje sig om nogen større indsats, der behøves.
Søjlen mellem portene er nok bare for at holde karmen.
Det er åbent ovenpå væggene, så hvis jeg bare ved, hvilken dimension på tagbjælken jeg har brug for for ikke at svigte på 5,5 meters længde, kan jeg supplere med en masse af dem for at have noget at skrue porten op i.
Fristes jo til at tænke på smidige I bjælker i metal, men svært at sætte skrue i, så limtræsbjælke, dvs. meget dyrt?
Det er åbent ovenpå væggene, så hvis jeg bare ved, hvilken dimension på tagbjælken jeg har brug for for ikke at svigte på 5,5 meters længde, kan jeg supplere med en masse af dem for at have noget at skrue porten op i.
Fristes jo til at tænke på smidige I bjælker i metal, men svært at sætte skrue i, så limtræsbjælke, dvs. meget dyrt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg kan regne det ud for dig, hvis du fortæller mig følgende: Afstanden til næste bjælke på indersiden?, hvad er der for last på taget?, snøzone? Så er spørgsmålet, hvilken slags port du vil sætte op? De vejer vel noget i oprullet tilstand?
Jeg har ledt et stykke tid nu, men producenterne synes ikke at nævne vægt på deres porte.
Men ekstrabjælkerne skal ikke bære taget, så snezone er ikke aktuelt.
Bare tænkt at ligge ovenpå de åbne vægge og gå langs med de rigtige tagspær. Det eneste formål er at kunne skrue garageportsskinnerne op. 5,5 meter fra den ene væg til den anden.
Men ekstrabjælkerne skal ikke bære taget, så snezone er ikke aktuelt.
Bare tænkt at ligge ovenpå de åbne vægge og gå langs med de rigtige tagspær. Det eneste formål er at kunne skrue garageportsskinnerne op. 5,5 meter fra den ene væg til den anden.
Kiggede nærmere på billederne og så, at tagbjælkerne jo går parallelt med portene. Da er selvfølgelig portens egenvægt af stor interesse. På den anden side så burde det jo ikke kræve specielt meget ekstra af den bjælke, der sidder over portene, den ser jo ud til at være dimensioneret ligesom de andre tagbjælker, trods at den har mere støtte.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis porten sammen med bjælken vejer 50 kg/m, bør du bruge en regel, der er 45x220 mm af C 24 klasse. Tungere end det bliver det næppe.
Klik her for at svare
