Jeg er i færd med at tillægsisolere en side af huset udvendigt, hvilket betyder, at jeg har brug for at lave rammer omkring vinduerne for at flytte dem ud. Håndværkere satte rammer og indsatte nye vinduer på den anden side sidste år, men nu bliver det til at gøre i det mindste ramme-delen selv.

Nu til spørgsmålet. Jeg gør på samme måde som håndværkerne, bygger "kasser" (rektangler) af 45x145, som altså bygger 145mm ud fra væggens gamle rammer. Men... en god måde at fastgøre mine kasser (som skal bære vægten af vinduerne)? Væggen består af 45x145, så jeg tænker, at træskruer f.eks. 8x240 i passende mængde måske er passende? I så fald, hvor mange kan være passende?

Vedhæfter billede af, hvordan det så ud på første side, da jeg havde revet den gamle panel osv. af, det er bygget ud med rammer, der blev beskyttet over vinteren med vindbeskyttelsesdug. Vinduerne sidder altså helt udenfor den oprindelige vægkonstruktion.

• Facade med tilføjet isolering og nye vinduer, beskyttet med vindtæt plastic. En stige står op ad væggen.
  • Synes
Mikke_sb
  • Laddar…
Vinkeljern!

Nu har jeg fået reglerne på plads, og det blev som på billedet. En regel nedenunder, der er skruet i stommen med 140 mm-skruer. "Rammen," som vinduet skal sidde i, står på reglen, og der sidder nogle forstærkede vinkeljern mellem regel og ramme.

Rammen er også skruet ind i stommen med 240 mm-skruer (rammen er 145 dyb) på mindst 8 steder (det blev nogle flere på de andre rammer, der var tre rammer, der blev sat på plads).

Jeg tror, at dette holder, det føles stabilt i hvert fald.

De gamle vinduer sidder stadig inden for rammerne, indtil det er tid til at sætte de nye i.

• Vindue med træramme monteret på en væg, fastgjort med skruer og forstærkningsbeslag. Gul isolering ses omkring rammen, klar himmel i baggrunden.
D danne_i_huset sagde:
Prosit! Hvordan blev det så? Blev du tilfreds med denne konstruktion?

Overvejede du såkaldte konstruktionsskruer (f.eks. [link])??
Jeg gjorde tre ting:
• en regel under min nye ramme som vinduet skal sidde i, rammen står på reglen
• vinkeljern mellem ramme og reglen under
• længst mulige skrue gennem rammen ind i det som vinduerne tidligere sad i

Det føltes stabilt i hvert fald...

Vedlægger et billede af hvordan det så ud da jeg havde lavet en vinduesramme. Gamle vindue tilbage indeni indtil det er tid til at få nyt på plads.

• Trærude med ny ramme og vinkeljern, gul isolering ses omkring. Det gamle vindue er intakt bag rammen, klar til udskiftning.
Indser nu, at jeg svarede det samme, som jeg havde skrevet tidligere, men sandheden er, at de nye vinduer ikke er på plads endnu.

isolering og ny panel er på plads, men vinduerne vil jeg ikke sætte ind selv, så lod det være over vinteren (dækket af vindskyddsduk) og for et stykke tid siden, da jeg havde kontaktet den bygmester, jeg havde brugt tidligere, kom denne corona, så lige nu er vinduesinstallationen udskudt til fremtiden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.