Vi bor i et fritidshus bygget i 1979, huset står på stolper, bygget på en klippeflade med varierende højder (300-1400mm fra jord til bjælkelag), uisoleret krybekælder som delvist er åben for vejr og vind at blæse ind. Naturligvis har vi iskolde gulve, så kolde at jeg kravlede under huset med varme kameraet, konstaterede at ved nul grader udenfor så er undersiden af bjælkelaget 7-8 grader. Al varmen i huset går ud gennem gulvet.

Der er sprækker overalt i bjælkelaget, alt fra 1mm til 10-14mm. I en af sprækkerne kunne jeg måle at isoleringen i gulvet i bedste fald er 145-160mm.

Så mine to spørgsmål er enkle.

1. Kan man efterisolere direkte på det eksisterende bjælkelag? Lægge på 120-145mm, lægge nye regler, op med mineraluld, asfaltplade yderst. Tætne alt med ekstra isolering.

2. Eller skal man fokusere på at lukke hele krybekælderen, jævne jorden med makadam, tætne grunden mod jordfugt, lade det dårlige bjælkelag opvarme fundamentet.
 
Ja, det er muligt at lægge mere isolering direkte udenpå det eksisterende trossbotten.

Det er yderst vigtigt, at det er absolut vindtæt, ellers trækker kold udeluft op gennem gulvet uanset hvor meget isolering der er. Drev det eksisterende trossbotten tæt og læg derefter gerne også vindpap under det nuværende trossbotten inden det nye lag, som naturligvis også skal vindtætnes omhyggeligt. (Det kan aldrig blive for vindtæt, og det er vind-/træktætning IKKE fugttætning.)

Jeg ville nok ikke have lagt så meget ekstra isolering på. Bestemt ikke mere end 95 mm max. Måske hvis hytten står vindblæst langt oppe i nord, hvor det virkelig er koldt om vinteren, dvs. typisk højfjeld, ville jeg have overvejet mere. Kolde gulve skyldes oftest træk på grund af utilstrækkelig vindtætning.
 
  • Synes
Jansson69 og 1 anden
  • Laddar…
Oldboy Oldboy sagde:
Ja, det er muligt at lægge mere isolering direkte udenpå den eksisterende trossbotten.

Det er meget vigtigt, at det er absolut vindtæt, ellers trækker kold udeluft op gennem gulvet uanset hvor meget isolering, der er. Fyld den eksisterende trossbotten tæt og læg derefter gerne også vindpap under den nuværende trossbotten før det nye lag, som naturligvis også skal vindtætnes omhyggeligt. (Det kan aldrig blive for vindtæt, og det er vind-/trækkætning IKKE fugttætning.)

Jeg ville nok ikke have tilføjet så meget ekstra isolering. Definitivt ikke mere end 95 mm maks. Muligvis hvis hytten står blæsende langt oppe i nord, hvor det virkelig er koldt om vinteren, dvs. typisk fjeld, havde jeg overvejet mere. Kolde gulve skyldes ofte koldtræk på grund af utilstrækkelig vindtætning.
Tak for svar, præcis den information jeg søgte. :)
 
Oldboy Oldboy sagde:
Ja, det går att lägge på mere isolering direkte udenpå den eksisterende trossbotten.

Det er yderst vigtigt, at det er absolut vindtæt, ellers trænger kold udeluft op gennem gulvet uanset hvor meget isolering der er. Drev den eksisterende trossbotten tæt og læg derefter gerne også vindpap under den nuværende trossbotten inden det nye lag, som naturligvis også skal vindtætes omhyggeligt. (Det kan aldrig blive for vindtæt, og det er vind-/dragtætning IKKE fugttætning.)

Jeg ville nok ikke flæske på så meget ekstra isolering. Definitivt ikke mere end 95 mm max. Måske hvis hytten står blæsende langt oppe i nord, hvor det virkelig er koldt om vinteren, dvs. typ fjeld, så havde jeg overvejet mere. Kolde gulve skyldes oftest kaldrag pga. utilstrækkelig vindtætning.
Hvad indebærer "vind-/dragtætning IKKE fugttætning"?
 
At det skal være vindtæt men ingen fugtspærre, dvs vindpapp/asfapapp eller vinddug men ikke bygningsplast. Asfaboard er relativt vindtæt hvis alle samlinger laves mod reglar og tætnes med søm, afstanden mellem reglar max cc 60 cm.

(Eventuel fugtspærre skal være på den varme side, dvs direkte under gulvet. Hvilket i eksisterende huse kræver, at gulvet brydes op.)
 
  • Synes
Arty og 2 andre
  • Laddar…
Har samme problem bortset fra at der ikke er sprækker i trossbunden. Men når det blæser, bliver gulvene meget kolde. Overvejer at sætte en "skørt" med ribber mellem stolperne i yderkanten og sådan vinddug, som man har i dyrestalde. Sådan en skal tage 85% af vinden, men har ingen anelse om der findes bedre måder😁
 
TorOdd TorOdd sagde:
Har samme problem bortset fra at der ikke er sprækker i trossen. Men når det blæser bliver gulvene meget kolde. Overvejer at sætte en "skørt" med ribber mellem pillerne i yderkanten og sådan en vinddug som man har i dyrestalde. En sådan skal fjerne 85% af vinden men har ingen anelse om der findes bedre måder 😁
Ville det ikke være godt at sætte vinddug tæt mod hele bjælkelagets bund?
 
Vinden sætter ekstra fart på luftudskiftningen i huset, hvor frisk luft så åbenbart kommer ind via gulvets utætheder. Vinden suger luft ud gennem utætheder i vægge og tag samt eventuelt skorsten og aftræk. Derved skabes et undertryk i huset, og på grund af den termiske effekt er undertrykket altid størst nederst. Så hjælper ingen vindtætning af fundamentet, men det er gulvbjælkelaget, der skal vind-/luftspærres.
Et vindsejl under trossbunden, som fribyg foreslår, er en betydeligt mere effektiv foranstaltning. Det skal selvfølgelig omhyggeligt tætnes i alle kanter, samlinger og gennemføringer for at opnå den ønskede effekt.
 
Jeg skruede 100mm "frigolit" ret op med lange skruer og stor skive.
Fugeskum imellem pladerne. Blev rigtig godt og vindtæt.
 
  • Synes
TorOdd
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo sagde:
Jeg skruede 100mm "frigolit" direkte op med lange skruer og stor skive.
Skum mellem pladerne. Blev virkelig godt og vindtæt.
Med fer/not eller lige kanter?
 
F fribygg sagde:
Falsede eller lige kanter?
Lige kanter.
 
Huddingebo Huddingebo sagde:
Rette kanter.
Jeg har overvejet en bedre plade (måske xps) med falsede kanter+ fugeskum omkring gennemføringer og omkring kanter.
 
F fribygg sagde:
Jeg har overvejet en bedre plade (måske xps) med falsede kanter + fugeskum rundt om gennemføringer og kanter
Det bliver sikkert godt!
Grunden til, at jeg købte noget, der lignede flamingo, var fordi de fandtes i cirka 1200x2400mm format.
Men det var jo jordplader.
 
  • Synes
TorOdd
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Ville det ikke være godt at sætte vindpap tæt mod hele bjælkelagets bund?
Det er det allerede. Men da vinden har frit blæs under hele fundamentet, bliver det koldt, selvom det ikke trækker ind.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.