Vi bor i et fritidshus bygget i 1979, huset står på stolper, bygget på en klippeflade med varierende højder (300-1400mm fra jord til bjælkelag), uisoleret krybekælder som delvist er åben for vejr og vind at blæse ind. Naturligvis har vi iskolde gulve, så kolde at jeg kravlede under huset med varme kameraet, konstaterede at ved nul grader udenfor så er undersiden af bjælkelaget 7-8 grader. Al varmen i huset går ud gennem gulvet.
Der er sprækker overalt i bjælkelaget, alt fra 1mm til 10-14mm. I en af sprækkerne kunne jeg måle at isoleringen i gulvet i bedste fald er 145-160mm.
Så mine to spørgsmål er enkle.
1. Kan man efterisolere direkte på det eksisterende bjælkelag? Lægge på 120-145mm, lægge nye regler, op med mineraluld, asfaltplade yderst. Tætne alt med ekstra isolering.
2. Eller skal man fokusere på at lukke hele krybekælderen, jævne jorden med makadam, tætne grunden mod jordfugt, lade det dårlige bjælkelag opvarme fundamentet.
Der er sprækker overalt i bjælkelaget, alt fra 1mm til 10-14mm. I en af sprækkerne kunne jeg måle at isoleringen i gulvet i bedste fald er 145-160mm.
Så mine to spørgsmål er enkle.
1. Kan man efterisolere direkte på det eksisterende bjælkelag? Lægge på 120-145mm, lægge nye regler, op med mineraluld, asfaltplade yderst. Tætne alt med ekstra isolering.
2. Eller skal man fokusere på at lukke hele krybekælderen, jævne jorden med makadam, tætne grunden mod jordfugt, lade det dårlige bjælkelag opvarme fundamentet.
Ja, det er muligt at lægge mere isolering direkte udenpå det eksisterende trossbotten.
Det er yderst vigtigt, at det er absolut vindtæt, ellers trækker kold udeluft op gennem gulvet uanset hvor meget isolering der er. Drev det eksisterende trossbotten tæt og læg derefter gerne også vindpap under det nuværende trossbotten inden det nye lag, som naturligvis også skal vindtætnes omhyggeligt. (Det kan aldrig blive for vindtæt, og det er vind-/træktætning IKKE fugttætning.)
Jeg ville nok ikke have lagt så meget ekstra isolering på. Bestemt ikke mere end 95 mm max. Måske hvis hytten står vindblæst langt oppe i nord, hvor det virkelig er koldt om vinteren, dvs. typisk højfjeld, ville jeg have overvejet mere. Kolde gulve skyldes oftest træk på grund af utilstrækkelig vindtætning.
Det er yderst vigtigt, at det er absolut vindtæt, ellers trækker kold udeluft op gennem gulvet uanset hvor meget isolering der er. Drev det eksisterende trossbotten tæt og læg derefter gerne også vindpap under det nuværende trossbotten inden det nye lag, som naturligvis også skal vindtætnes omhyggeligt. (Det kan aldrig blive for vindtæt, og det er vind-/træktætning IKKE fugttætning.)
Jeg ville nok ikke have lagt så meget ekstra isolering på. Bestemt ikke mere end 95 mm max. Måske hvis hytten står vindblæst langt oppe i nord, hvor det virkelig er koldt om vinteren, dvs. typisk højfjeld, ville jeg have overvejet mere. Kolde gulve skyldes oftest træk på grund af utilstrækkelig vindtætning.
Tak for svar, præcis den information jeg søgte.Oldboy sagde:
Ja, det er muligt at lægge mere isolering direkte udenpå den eksisterende trossbotten.
Det er meget vigtigt, at det er absolut vindtæt, ellers trækker kold udeluft op gennem gulvet uanset hvor meget isolering, der er. Fyld den eksisterende trossbotten tæt og læg derefter gerne også vindpap under den nuværende trossbotten før det nye lag, som naturligvis også skal vindtætnes omhyggeligt. (Det kan aldrig blive for vindtæt, og det er vind-/trækkætning IKKE fugttætning.)
Jeg ville nok ikke have tilføjet så meget ekstra isolering. Definitivt ikke mere end 95 mm maks. Muligvis hvis hytten står blæsende langt oppe i nord, hvor det virkelig er koldt om vinteren, dvs. typisk fjeld, havde jeg overvejet mere. Kolde gulve skyldes ofte koldtræk på grund af utilstrækkelig vindtætning.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 indlæg
Hvad indebærer "vind-/dragtætning IKKE fugttætning"?Oldboy sagde:
Ja, det går att lägge på mere isolering direkte udenpå den eksisterende trossbotten.
Det er yderst vigtigt, at det er absolut vindtæt, ellers trænger kold udeluft op gennem gulvet uanset hvor meget isolering der er. Drev den eksisterende trossbotten tæt og læg derefter gerne også vindpap under den nuværende trossbotten inden det nye lag, som naturligvis også skal vindtætes omhyggeligt. (Det kan aldrig blive for vindtæt, og det er vind-/dragtætning IKKE fugttætning.)
Jeg ville nok ikke flæske på så meget ekstra isolering. Definitivt ikke mere end 95 mm max. Måske hvis hytten står blæsende langt oppe i nord, hvor det virkelig er koldt om vinteren, dvs. typ fjeld, så havde jeg overvejet mere. Kolde gulve skyldes oftest kaldrag pga. utilstrækkelig vindtætning.
At det skal være vindtæt men ingen fugtspærre, dvs vindpapp/asfapapp eller vinddug men ikke bygningsplast. Asfaboard er relativt vindtæt hvis alle samlinger laves mod reglar og tætnes med søm, afstanden mellem reglar max cc 60 cm.
(Eventuel fugtspærre skal være på den varme side, dvs direkte under gulvet. Hvilket i eksisterende huse kræver, at gulvet brydes op.)
(Eventuel fugtspærre skal være på den varme side, dvs direkte under gulvet. Hvilket i eksisterende huse kræver, at gulvet brydes op.)
Har samme problem bortset fra at der ikke er sprækker i trossbunden. Men når det blæser, bliver gulvene meget kolde. Overvejer at sætte en "skørt" med ribber mellem stolperne i yderkanten og sådan vinddug, som man har i dyrestalde. Sådan en skal tage 85% af vinden, men har ingen anelse om der findes bedre måder😁
Ville det ikke være godt at sætte vinddug tæt mod hele bjælkelagets bund?TorOdd sagde:
Har samme problem bortset fra at der ikke er sprækker i trossen. Men når det blæser bliver gulvene meget kolde. Overvejer at sætte en "skørt" med ribber mellem pillerne i yderkanten og sådan en vinddug som man har i dyrestalde. En sådan skal fjerne 85% af vinden men har ingen anelse om der findes bedre måder 😁
Vinden sætter ekstra fart på luftudskiftningen i huset, hvor frisk luft så åbenbart kommer ind via gulvets utætheder. Vinden suger luft ud gennem utætheder i vægge og tag samt eventuelt skorsten og aftræk. Derved skabes et undertryk i huset, og på grund af den termiske effekt er undertrykket altid størst nederst. Så hjælper ingen vindtætning af fundamentet, men det er gulvbjælkelaget, der skal vind-/luftspærres.
Et vindsejl under trossbunden, som fribyg foreslår, er en betydeligt mere effektiv foranstaltning. Det skal selvfølgelig omhyggeligt tætnes i alle kanter, samlinger og gennemføringer for at opnå den ønskede effekt.
Et vindsejl under trossbunden, som fribyg foreslår, er en betydeligt mere effektiv foranstaltning. Det skal selvfølgelig omhyggeligt tætnes i alle kanter, samlinger og gennemføringer for at opnå den ønskede effekt.
Jeg skruede 100mm "frigolit" ret op med lange skruer og stor skive.
Fugeskum imellem pladerne. Blev rigtig godt og vindtæt.
Fugeskum imellem pladerne. Blev rigtig godt og vindtæt.
Klik her for at svare