Vi har et sted på Öland, bygget måske i 40'erne. Liggende tømmer, med eternitbeklædning. I 70'erne blev der tilføjet ekstra isolering og en yderpanel. Ingen fugtspærre. Indvendigt er der aviser og pap på indervægge. Vi har en svag muggen lugt i sommerhuset, ikke noget man dør af, men vi vil gerne af med den. Vi har affugter i kælderen, som i øvrigt føles OK. Alle linoleumgulve er fjernet, kun et enkelt trægulv tilbage. Er der nogen, der har erfaring med dette? Hvor går den udvandrende fugt hen, sætter den sig bag eternitten? Usikker på, om det er ventileret der, sandsynligvis ikke. Er der nogen, der har lignende situation?
 
...lagt om et ydertag for 2 år siden. Jeg klagede allerede inden for 6 år efter det blev bygget over lugt og lækage... min ældre ville ikke høre på det... nu hvor jeg har overtaget huset, måtte jeg udbedre fejlen... jo, det lækkede ind, lige ind i trækbunden... lugten opstod, når det blev varmt og isoleringen tørrede. Det lyder, som om du beskriver en lignende situation.

Desværre var det -meget- almindeligt i 70'erne, dvs. fra sommeren 1973 og frem pga. "Oliekrisen", at man lavede en masse mindre velovervejede ekstraisoleringer... dem måtte man lave om i 80'erne... der stod "tons vis" i pressen om alt dette "byggesjusk" dengang. Tilsyneladende er dit hus ikke blevet udbedret :(

Meget arbejde, risiko for store omkostninger. Tag fat i det, mens det stadig er muligt - du har sikkert allerede betydelige rådskader ud fra, hvad du beskriver :(
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.