Hej,

Vi har rejst en garage i disse dage, rammen er i klassisk 145-tømmer og fundamentet er en isoleret plade på jord.

På grund af nærhed til en skråning, der tilhører naboen, er den ene side muret med et lag lecablokke (højde 19 cm) for at møde det højere jordniveau. Udenpå lecaen sidder der platonmåtte.

Tanken var at isolere rammen som normalt og sætte plasten, derefter efterisolere yderligere med 45x45 før osb/gips. I forbindelse med det ville jeg så trække osb/gips ned, så det dækker rækken af lecablokke nederst.

Spørgsmålet er nu, skal jeg trække plasten ned over lecablokkene? Bør jeg bruge tømmerpap eller lignende mellem 45x45 og lecaen (samt gulvet)? Eller bør jeg lade være med at isolere? eller skal jeg slet ikke trække væggen ned over lecablokkene?

Taknemmelig for tips!

Træk plasten hele vejen ned og ud på gulvet. Så begynder du med den første 45x45 mod gulvet.

Tak. Jeg er lidt usikker på, hvordan det bliver, når dampspærren er på den forkerte side af isoleringen. Eller isolerer Lecan tilstrækkeligt godt?

Hmm lige præcis. 45mm mineraluld isolerer omtrent som 19cm leca. Så kan du bytte mineralulden med celleplast og undgå plasten dernede eller trække plast på indersiden og ofre installationslaget der.

Fugt vil kondensere på den kolde side. I en garage, hvilken side er den koldere side om sommeren?
Isoler fundamentet på ydersiden og overvej damptrykket. Kommer fugten fra indersiden eller ydersiden.
I uopvarmede rum er det ikke åbenlyst at bruge plastik i væggene.
Selv ville jeg mure et lag med leka (mere hvor det behøves) og pudse soklen.
Bare for at kunne spule med slange ved behov, samt undgå skader når man kører en snebegravet bil ind.

Mikael_L
Du burde have isoleret ydersiden af leca-muren, med f.eks. iso-dræn eller lig. Så ville det ikke have været noget besværligt spørgsmål nu.

Det er meget muligt, at fugtbelastningen altid vil komme udefra, da garagen kan tænkes at være relativt kølig og have lille/ingen fugtproduktion, mens jorden udenfor fundamentmuren må anses for at have 100% RF hele tiden.
Så skal dampspærren sidde på "forkert side", dvs. så tæt på jorden som muligt.

Men det vil forblive lidt uklart, hvilken vej fugten vil vandre i din konstruktion, dermed altid svært at sige med sikkerhed, hvordan du skal gøre.
Måske undlade fugtspærre helt, men bygge med diffusionåbne uorganiske materialer...

• Synes
kest
  • Laddar…
Er man usikker, så er det klart ikke så dumt at køre diffusioöppet.

Måske kan du køre et lag letbeton og så pudse på i stedet?

Min tanke, læg en stålsål langs gulvet, isoler mod lecan og træk dampspærren udenpå isoleringen på den strækning. Kan være vanskeligt med tanke på fugt udefra. Alternativ er at isolere og pudse den nederste del.

Tak for alle svar.

Garagen bliver opvarmet med varmepumpe er tanken, overvejer at lade dampspærren slutte i højde med overkanten af lecablokken og kun isolere med syllisolering mod reglerne.

Alternativet lade være med at trække pladematerialet forbi lecan, men det vil se lidt underligt ud, da jeg kun har leca nederst på to af væggene.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.