Jeg skal fastgøre en stålbjælke i betonpladen og tænkte bruge ekspansionsskruer, så jeg købte Biltemas 10x120mm i varmgalvaniseret udførelse. Men jeg har aldrig selv brugt ekspansionsskruer før, så jeg har lidt dårligt styr på, hvordan det fungerer. Skruerne faldt ikke direkte ned i hullerne, jeg blev nødt til at slå ret hårdt. Men når jeg skal spænde møtrikkerne, ser det ud til, at skruerne ikke rigtigt sætter sig fast i hullerne. Mest problematiske er de huller, jeg måtte slå skruerne ned i hårdest. Jeg overvejer lidt, om betonen er for porøs...pladen er 50 år gammel, og jeg ved, at den har varierende kvalitet. Eller dårlig skruekvalitet?

En skrue gik op ca. 20mm, så jeg svækkede møtrikken og bankede den ned igen. Den måske sidder en smule bedre efter det. Men ingen skrue bider helt fast. Jeg antager, at skruen skal sidde fast, så man kan spænde "meget" hårdt og ikke være "svampet".

-Hvor hårdt skal man kunne spænde en 10mm skrue?
-Hvor langt skal skruen stikke op af hullet, før den "bider fast"?

Hjælp modtages med tak :)
 
Du må ikke bore for dybt!
Skruens nedre del skal nå bunden af hullet.
For at få skruen til at fæstne i hullet, skal du slå HÅRDT på den, så den ekspanderer og sætter sig fast.
 
Ahhh... jeg borede et par cm dybere end skruen...
Du mener altså, at det er selve enden på skruen, der skal ekspandere først ved at den presses/slås mod hullets bund?

Jeg troede, det var den løse ring i enden på skruen, der låser fast skruen ved at den tager i hullet og krager ud over den koniske ende, når man begynder at skrue.
Forkert altså?

Så hvad gør man nu da?
Forsøger at skrue skruerne helt op (hvis det går) og kører kemankare ned, inden man sætter dem tilbage?
 
62_an, du har gjort helt rigtigt. Men man skal også dunke dem ned så dybt, at man kun lige har et par gevind tilbage (behold møtrik på så de ikke forsvinder).

Derefter "glider mange bolte op et par mm eller hvis man er uheldig, et par cm. Tager det aldrig stop, får du hele bolten op og kan så starte forfra.

Hullerne bør være rene, så man får bolten ned. Man kan også prøve at smøre konussen lidt let, så bolten nemmere glider ind og kiler i hylsteret.
 
Kemanker går fint
Men hvis skruerne sidder fast, så er det vel nok?
 
Mr_XXX sagde:
62_an, du har gjort helt rigtigt. Men man skal også banke dem ned så dybt at man kun lige har nogle gevindomgange tilbage (hav møtrik tilbage så de ikke forsvinder).
Så du mener altså, at man kan bore dybere end hvad man behøver?

Mr_XXX sagde:
Derefter "glider mange bolte op nogle mm eller hvis man er uheldig, nogen cm. Tager de aldrig stop så får du jo hele bolten op og kan så starte forfra.

Hullerne bør være rene så man får bolten ned. Man kan også prøve at smøre keglen lidt let så bolten lettere glider ind og kiler i hylsteret.
Hvis man starter forfra, er der så ikke risiko for at hullet "slides ud" så fastholdelsen bliver endnu dårligere? Eller hvis det virker, så kan man måske gøre som jeg forsøgte, dvs hvis de følger med for langt, løsne møtrikken, banke dem ned igen og starte forfra?
Men smøre, bliver friktionen ikke også dårligere mod hulvæggen?

anaitis sagde:
Kemankre fungerer fint Men hvis skruerne sidder fast, så er det vel nok?
Sidder fast... Det var netop det jeg funderer over...Heco angiver at deres 120x10 skal strammes med 30Nm. Hvor meget Biltemas skal strammes fremgår jo ikke. Men mine skruer følger med op ved betydeligt mindre moment/kraft. Så jeg antager, at de ikke sidder fast.
 
Jeg har brugt Biltemas expanderskrue til syll og de fungerede godt, jeg kasserede måske en, jeg kan ikke huske hvorfor. Det var helt ny beton, måske er betonen for porøs som du skriver (hvor er Tyresö?). Jeg strammede "passende" og der var ingen problemer.
 
Amatörbyggaren sagde:
(hvor er Tyresö?)
Øhh?? :)
 
62_an sagde:
Så du mener altså at man kan bore dybere end hvad man har brug for?



.

Et trick er at bore igennem betonpladen. Så kan man slå skruen ned så den forsvinder den dag man ikke har brug for den længere.
En vis hensyntagen skal evt tages til hvad der findes under pladen.
 
  • Synes
Henrik Sim
  • Laddar…
Men hvad skal jeg gøre, hvis det er et faktum, at den ikke rigtig trækker?
Og der er ikke plads til flere huller i bjælken.
At forsøge at trække hele ud bliver nok besværligt, måske heller ikke muligt...

Hvor tyndtflydende er kemankeret - kan man få kemankeret til at krybe ned i mellemrummet rundt om skruen, når den sidder på plads?

Andre idéer?
 
62_an sagde:
Men hvad skal jeg gøre, hvis det er en kendsgerning, at den ikke rigtig strammer?
Og der er ikke plads til flere huller i bjælken.
At forsøge at trække hele ud bliver nok besværligt, måske heller ikke muligt...

Hvor tyndtflydende er kemankeret - går det at få kemankeret til at krybe ned i løse rummet rundt om skruen, når den sidder på plads?

Andre idéer?
Jeg ville dreje videre på møtrikkerne, indtil den enten fastner eller kommer op. Kommer den op, kan du gentage proceduren med en let smøring på konen og eventuelt vippe hylsen lidt op, så den trænger i hullet mere og sidder lidt løst mod bolten. Hvis de stadig ikke fastner, kan du købe kemankerkapsler, som du slipper ned i hullet, inden du slår ned expanderen (med eller uden hylse) (eller gevindstang) eller bare bruge epoxylim/kemisk metal, som man smører ned i hullet og så presser ned expanderen eller gevindstang. Lad det hærde og træk så møtrikkerne.

Skal bjælken bare ligge mod betonpladen? Belastninger?
 
62_an sagde:
Öhh?? :)
"Tyresö" var en aktiv medlem indtil sidste uge, da han blev bannet fra forummet af moderatorerne. Han kunne "alt" om betong og støbning og svarede gladeligt på spørgsmål af denne type!
 
Maveric77 sagde:
"Tyresö" var en aktiv medlem indtil sidste uge, hvor han blev bannet fra forummet af moderatorerne. Han kunne "alt" om beton og støbning og svarede gladeligt på spørgsmål af denne type!
Ahh..jeg forstår...

Som jeg sagde, så siger Heco 30Nm (http://www.heco.se/trycksaker/PDFer/Pdf_katalog/Heco_kat_betonginf.pdf) og man kan vel antage i hvert fald, at Biltemas er noget lignende.
Jeg syntes 30Nm lød som meget mere, end jeg kan trække skruerne med. I øvrigt har jeg lykkedes med at få lidt bedre fæste lidt højere oppe i hullerne, men ikke så det bliver stumt direkte.
Så jeg testede med en enkel momentnøgle fra Biltema, og man skal trække ca. 5-6kgm, som svarer til 50-60Nm, før møtrikken vrider sig.
Så alt virker vel være i orden nu?! Jeg syntes ikke, det trak overhovedet! :blushing:
Eller er det måske tid til at købe en ny momentnøgle??:D
 
anaitis sagde:
Du må ikke bore for dybt!
Skruens nederste del skal nå bunden af hullet.
For at få skruen til at fæstne i hullet skal du slå HÅRDT på den, så den ekspanderer og sætter sig fast.
Jeg borer altid så dybt, at jeg kan slå hele ekspanderen i, hvis jeg ikke skal have den til at blive. Du skal ikke gøre på den ovenstående måde. Ekspanderen ekspanderer, når du strammer møtrikken og ikke ved at du slår den ned. Næste gang du skal fæstne noget i beton, synes jeg, at du skal prøve betonskruer, der er grovgevindede. Du behøver kun bore et mindre hul og ikke slå nogle bolte i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.