Hej!

Jeg overvejer at åbne op for planløsningen lidt og forsøger derfor at finde ud af, om en indervæg mellem køkken/alrum (markeret med rødt på tegningen) er bærende eller ej.

Huset er et Eksjöhus bygget i 1967 og har W-spær/fagværksspær. Som jeg har forstået det, plejer sådanne spær ofte at bære mellem ydervæggene, hvilket burde betyde, at indervægge normalt ikke er bærende. Samtidig ligger denne væg ret centralt i huset, næsten som en kernevæg, så derfor blev jeg lidt usikker. På sektionsplanen ses ikke kernevæggen.

Er der nogen, der kender til, hvordan Eksjöhus byggede deres huse i denne periode, eller som kan lave et kvalificeret gæt ud fra tegningen?

Tak på forhånd for al hjælp!

• Plantegning af Eksjöhus fra 1967 med indtegnet væg markeret i rødt mellem køkken og opholdsrum, muligvis en bærende væg.
  • Sektionsplan af et Eksjöhus fra 1967 viser W-takstolskonstruktioner; bruges til at afgøre, om en væg er bærende.
  • Loft med W-takstol konstruktion fra et 1967 Eksjöhus. Træspær og loftsrum er synlige med isoleringsmaterialer spredt rundt.
BirgitS
Hvis spær er korrekt dimensioneret, så er der ingen væg, der regnes som bærende på etagen nedenunder. Dog kan huset have sat sig med årene, og vægge kan være blevet lidt bærende alligevel, hvilket betyder, at loftet kan synke lidt, når man fjerner en væg. Man kan dog ikke fjerne alle vægge, da visse vægge er stabiliserende.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.