Jeg har tænkt mig at fælde et antal egetræer i min skov til vinter, er der nogen der kan give tips om den bedste måde at tørre eg på. Skal tømmeret ligge stablet en tid, inden man saver det til planker, eller kan man save det direkte efter fældningen?
Tak for svar, jeg har altid troet, at man skal fælde træerne, når det er koldt om vinteren, da der ikke er saft i træet. Måske en god idé at fælde på denne tid af året... men meget bøvl med en masse blade bliver der jo.
Plank skal helst saves direkte. For netop eg (som modstår råd relativt godt) gør det ikke så meget, om der går et år fra det fældes, til man saver plank af stokkene, men der er ingen fordel ved at gøre det heller. En hel stok tørrer utroligt langsomt, hvis nogensinde. Det, du skal tænke på, er at forsegle snitfladerne på hver stok snarest muligt efter, at det fældes, så man mindsker risikoen for tørkesprækker ved endetræet.
Når planken er savet, skal de strøes og beskyttes mod nedbør og derefter lufttørres først udendørs i et par år og til sidst indendørs om vinteren i nogle måneder for at få det snedkertørt.
Når planken er savet, skal de strøes og beskyttes mod nedbør og derefter lufttørres først udendørs i et par år og til sidst indendørs om vinteren i nogle måneder for at få det snedkertørt.
Tak for tipsene... tror jeg fælder egerne nu til vinter og saver dem op til planker. Jeg har renoveret en "torkvind" udhus hvor jeg kan strø og stable ret meget træ. Jeg ved at møbeltørt træ skal have en fugtighedsgrad på 8-12% men hvor meget eller lidt bør det være for at lægge et gulv indendørs f.eks? og hvis det tager 10 år at tørre, så må det vel blive børnebørnene, der får lagt gulvet... ha ha
Et gulv indendørs er noget af det tømmer der skal være aller tørrest. Særligt hvis du skal have gulvvarme under.Charly Lima sagde:
Tak for tipsene...tror jeg fælder egetræerne nu til vinter og saver dem op til planker. jeg har renoveret et "tørreloft" udhus hvor jeg kan stuve og stable ret meget tømmer. Jeg ved at møbeltørt tømmer skal have en fugtighedsgrad på 8-12% men hvor meget eller lidt bør det være for at lægge et gulv indendørs fx? Og tager det 10 år at tørre så må det vel blive børnebørnene der får lov at lægge gulvet...ha ha
Det er tykkelsen der styrer hvor lang tid det tager (og også varme, luftfugtighed og luftcirkulation) men hvis vi forestiller os 25mm tykke gulvbrædder så kan de tørre på et år uden problemer. Dog bør du overveje at i et uopvarmet udhus tørrer det næsten ikke oktober -> feb, i det mindste ikke i det sydlige Sverige. Sav det nu til vinter og stuv det op i dit udhus. Frem mod sensommeren næste år bør du tage det ind i et opvarmet rum for at kunne tørre den sidste bid ned, fra 17-18% ned til <10%. I så fald bør du kunne lægge gulvet frem mod apr-maj 2021.
Tak for tipset. Hvor tørt skal træet være, hvis man vil renovere et uopvarmet udhus ladegård f.eks?V vectrex sagde:Et gulv indendørs er noget af det træ, der skal være aller tørrest. Især hvis du skal have gulvvarme nedenunder.
Det er tykkelsen, der bestemmer, hvor lang tid det tager (også varme, luftfugtighed og luftudskiftning), men hvis vi forestiller os 25mm tykke gulvbrædder, så kan de tørre på et år uden problemer. Dog bør du overveje, at i et uopvarmet udhus tørrer det næsten ikke oktober -> feb, i hvert fald ikke i det sydlige Sverige. Sav det nu til vinter og strø det op i dit udhus. Frem mod sensommeren næste år bør du tage det ind i et opvarmet rum for at kunne tørre det ned de sidste procent, fra 17-18% ned til <10%. I så fald bør du kunne lægge gulvet frem mod apr-maj 2021.
Jeg befinder mig på grænsen mellem Blekinge og Småland, giv lyd på dette forum i begyndelsen af 2020, så ved jeg, hvor meget tømmer jeg har, og hvor meget jeg kan undvære.kashieda sagde:
Klik her for at svare