Hver dag går jeg forbi en nybyggeri, hvor man nu er nået så langt, at man er begyndt på jordarbejder og bygning af terrasse. Jeg blev lidt overrasket, da jeg så byggefirmaets løsning på terrassens konstruktion, for sådan ville jeg aldrig have bygget, men måske er det en helt OK accepteret løsning? Hvad siger I?
Den ene side er en bærende bjælke fastgjort til huset (ikke noget mærkeligt der), men i yderkanten har man ingen fundamenter og lægger heller ikke terrassens støtte på stenplader. I stedet har man direkte på makadam (som ikke er helt vandret) lagt en trykimprægneret syld, og på denne fastgjort stolper (almindelig 45x95 trykvirke) og på disse fastgjort deres bærende bjælker.
På de steder, hvor terrassen bliver længere ud fra huset end ca. 3 meter, har man en tilsvarende løsning mellem den ydre og husvæggen.
Tanker?
Jeg har forsøgt at tegne, hvordan det er lavet, tænk jer, at I står foran huset og kigger lige mod facaden; den bærende bjælke er altså parallel med facaden (så kommer der vel måske spær på de bærende bjælker også, men så langt er man nu nået).
Hvis nybyggeriet har en slutbruger (dvs at huset ikke bygges på spekulation og sælges først når det er færdigt), bør slutbrugeren gå til byggeskrivelsen. Der findes garanteret ikke denne løsning, men der står sikkert plint, eller muligvis stolper på hårdgjort jord (fx med cementplader som kontaktflade). Jeg ville i hvert fald aldrig gøre sådan...