Hej alle sammen!

Nu har jeg læst tråde, googlet rundt og talt med chatgpt, til jeg får ondt i øjnene, og alle kommer med forskellige løsninger og forslag... så før jeg bliver skør, tænker jeg, at jeg skriver her og ser, om nogen kan hjælpe mig med nogle konkrete svar!

På det vedhæftede billede har jeg tegnet op, hvordan jeg har tænkt mig at regel, isolere og sætte OSB + gips op mod den eksisterende væg.

Loftet hælder, gulvet hælder, og der er ingen mål, som ligner et andet. Hovedbrud!

De gule linjer på billedet er, hvordan jeg har tænkt mig at regel 45x70. De lyserøde linjer er, hvordan jeg har tænkt mig at lægge gipsen over OSB-pladerne med forskudte samlinger (læste, at dette var meget vigtigt!).

Sollen skrues i gulvet og følger hældningen, og hammerbåndet vil ligge helt lige fra loftets laveste punkter (fastgjort i loftet) ved loftbjælke og ud mod væggene.

Ser dette OK ud, eller er jeg blevet skør og gjort det alt for kompliceret?

Jeg undrer mig over de sprækker (markeret med røde pile), der bliver oven over hammerbåndet, hvordan i alverden fikser jeg sådan et hulrum på den bedste måde?

Når sollen følger gulvets hældning, hvordan sætter jeg en gulvliste på en pæn måde? Er det bare at sætte langs gulvets hældning, eller vil det se skørt ud?

Eftersom sollen følger hældningen, bliver jeg nødt til at save forskellige længder på alle de stående regler. Antager, at jeg også skal save enderne mod sollen i en eller anden vinkel? Skal jeg tænke på samme måde med OSB og gips?

MEGET taknemmelig for svar! Kommer sikkert på flere ting i nat, når jeg vender og drejer mig i tankesmerter...
 
  • Gammelt rum med skrånende loft og gulv. Gule linjer viser planlagt trækonstruktion; rosa linjer indikerer gipsplacering; røde pile for åbninger. Vindue i midten.
Hvorfor vil du have remmen helt lige? Lad det følge taget og sav osb/gips så det passer
 
  • Synes
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Er det et tømmerhus? Jeg har hørt, at man ikke bør isolere mere end 50mm på indersiden. 70mm er selvfølgelig ikke så meget mere. Tømmeret efterlader mere mod ydersiden og bliver koldere/fugtigere. Er det et opvarmet hus?
 
Sæt en skinne i bunden. En i loftet. Ind med reglar. Isoler. Beklæd med OSB og gips.
 
P para sagde:
Hvorfor vil du have hammerbåndet lige som en lineal? Lad det følge taget og sav osb/gips så det passer
Godt spørgsmål... jeg fik bare den idé, at jeg ville bygge 'en lige væg' og ikke følge hældningen. Måske var det dumt tænkt?
 
R Robin95 sagde:
Er det et træhus? Jeg har hørt, at man ikke bør isolere mere end 50mm på indersiden. 70mm er selvfølgelig ikke så meget mere. Træet vender længere mod ydersiden og bliver koldere/fugtigere. Er det et opvarmet hus?
Mursten og puds! Eller, Puds -> Mursten -> Puds rettere sagt.

Huset er opvarmet sporadisk i efterår / forår / vinter, tror det er omkring 8-10C som koldest. Så ligger det stabilt omkring 18-20 om sommeren. Nogle få radiatorer samt brændeovn og kamin.
 
S salkin85 sagde:
Sæt en skinne i bunden. En i loftet. I med regler. Isoler. Plade med osb og gips.
Så jeg skal bare følge hældningen i både loft og gulv da helt enkelt?
 
niklaskrig niklaskrig sagde:
Så jeg skal bare følge hældning i både loft og gulv da helt enkelt?
Ja præcis. Skær eller sav pladerne så de følger gulv og loft. Afkort dem lidt og løft op mod loftet. Soklen skjuler eventuelt lille sprække mellem gips og gulv.
 
S salkin85 sagde:
Ja precis. Skær henholdsvis sav pladerne, så de følger gulv og loft. Skær dem lidt kortere, og løft op mod loft.
Soklen skjuler eventuelt en lille sprække mellem gips og gulv.
Jeg antager, at jeg har brug for at save regler i vinkel, så de ligger 100% mod både syllen og hammarband?

Se billede for, hvordan jeg mener, det ellers bliver:
 
  • Regel og bjælke mødes i en ikke-vinkelret samling, hvor almindelig skæring viser ufuldstændigt anliggende.
niklaskrig niklaskrig sagde:
Jeg antager, at jeg skal save reglar i vinkel, så de ligger 100% an mod både syll og hammarband?
Nej.
 
Køb stålskinne. Så er det ikke så nøje med, hvordan du skærer reglarne.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.