Hej.
Firmaet, jeg har hyret til at udvide huset, har nu støbt og muret, men jeg synes ikke resultatet er godt nok. Jeg har påpeget det, og de vil vende tilbage efter weekenden.

Det, jeg gerne vil vide, er, om det er muligt at "presse" mere mørtel ind i sprækkerne mellem lagene, eller om det ikke bliver godt nok? Eller skal sådanne fejl mures om? Jeg vil gerne vide det, så der ikke bare "presses" lidt mørtel ind, hvis det ikke er tilstrækkeligt.

Jeg har målt nogle steder, hvor meget mørtel der mangler, og det varierer mellem 2-6 cm ind, og et sted var det hele 11 cm, hvilket er næsten halvdelen af stenen.

Er tanken med "fordybningen" i den ene ende af stenen (se stenen til venstre i baggrunden), at man skal fylde den med mørtel, før man lægger stenen, eller skal det presses i, når stenen ligger?

Der er lidt mere historik på byggeriet: https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-sula-med-5cm-s80-cellplast-i-botten.342211/

• Murværk af grå betonblokke med ujævne fuger foran en rød trævæg. En flaske og en stige er synlige i baggrunden.
Ajajaj,
Jeg murede op kældervægge på landet i lecablokke og trods at jeg er sømand og aldrig har gjort det før, blev det betydeligt bedre end det der....
Hulrummene over og på siderne er vel for at mere mørtel skal stabilisere det hele samt plads til armeringsjern.
Håber de i det mindste lægger længdegående armeringsjern i hvert andet/hvert tredje lag?

Eftersom Lecamurar skal pudses efterfølgende for at blive tætte, er det en ulempe, at der sidder så meget mørtel på ydersiden. Fremspringende mørtel bør skrabes af med det samme. Som amatør kan man mure Lecasten med godt resultat, hvis man bruger en murmørtelboks, der sørger for, at mørtlen fordeles jævnt fra starten.

Der er intet problem med murningen.

• Synes
tommiz
  • Laddar…
Skægget kan skrabes af bagefter, dog kan man mene, at det er pænere at gøre det, når man alligevel murer det.
Da alt alligevel skal pudses senere, fylder pudsen de fleste huller ud.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.