Jeg har haft nogle reglar liggende i garagen et par måneder. Skulle bruge disse i dag og ser så følgende huller:

Bræt med flere små huller liggende på et betongulv med visne blade.

En træbjælke med flere huller, muligvis skadedyrsskader; et målebånd viser størrelsen på hullerne.

Nogen der ved hvad dette er? Behøver jeg være bekymret for at jeg har fået noget uønsket i garagen og muligvis i resten af huset?

j.f.s
Hvis man googler, ser det ud som huller lavet af husbukke. Jeg er dog ingen ekspert, så det kan selvfølgelig være helt forkert.

Edit: det kunne være denne http://www.anticimex.com/sv/se/Privat/Skadedjur/Skadedjurskategorier1/Angriper-virke1/Praktbaggar/

Senest redigeret:
Kan også være Hestemyrer eller Strimlet trægnger.
Undersøg nøje andet træværk i nærheden og kontakt helst Anticimex, så de kan konstatere, at der ikke er større skade på selve huset.

Var der ingen huller tidligere, for det ser ud som om de er blevet høvlet efter hullerne er blevet til.
Og hvad jeg kan se, virker de til at være i forbindelse med at det er blåträ.
Hvor har du købt tømmeret?

Andersson: jeg har ikke set dem tidligere, men jeg er enig med dig i, at det ser ud til at have været før træet blev høvlet. Spørgsmålet burde måske præciseres til: Er der risiko for at dyrene bliver i træet efter at de er holdt op med at spise af det?

Lidt usikker på hvor netop dette træ blev købt, har et par forskellige steder jeg plejer at handle, så vil ikke tage chancen hvis det er forkert..

Det kan meget vel være larver inde i træet. Det er jo alligevel ødelagt, så sav og kløv nogle stykker, så får du svaret på, om larverne stadig er der.
Blåtræ og beskadiget træ skal sorteres fra allerede ved savværk/høvleri, så min overvejelse var, om det var købt privat af en mindre hjemmesavværk, der ikke havde været så grundig.

Det der ser ud som skader efter blåhjon. Virket er sandsynligvis savet af tørgran....
Insekterne lever næppe længere

Det kommer fra en af de større kæder i landet, så det er ingen hjemmelaver, der har sparet.
Snarere dårlig kontrol på storveket vil jeg tro :)

Jeg har ikke fundet nogen insekter, så jeg føler mig rolig. Men selvfølgelig bruger jeg ikke de stykker, der ser mindst påvirkede ud..

Blåhjon har jeg haft hjemme men kun i kløvet tørved til brænding. Du kan uden problemer høre larvernes gnaven. Sav op nogle steder for at se, om der er larver, ellers klækkes de om foråret og bliver blåsort biller. I mit kløvet brænde tog det to sæsoner, før de forsvandt.

Har smidt bjælken ud, jeg fandt dem i, hvis de stadig lever, må jeg håbe, jeg har fundet alt! :)

Tak for den beroligende hjælp!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.