Kan også være Hestemyrer eller Strimlet trægnger.
Undersøg nøje andet træværk i nærheden og kontakt helst Anticimex, så de kan konstatere, at der ikke er større skade på selve huset.
Var der ingen huller tidligere, for det ser ud som om de er blevet høvlet efter hullerne er blevet til.
Og hvad jeg kan se, virker de til at være i forbindelse med at det er blåträ.
Hvor har du købt tømmeret?
Andersson: jeg har ikke set dem tidligere, men jeg er enig med dig i, at det ser ud til at have været før træet blev høvlet. Spørgsmålet burde måske præciseres til: Er der risiko for at dyrene bliver i træet efter at de er holdt op med at spise af det?
Lidt usikker på hvor netop dette træ blev købt, har et par forskellige steder jeg plejer at handle, så vil ikke tage chancen hvis det er forkert..
Det kan meget vel være larver inde i træet. Det er jo alligevel ødelagt, så sav og kløv nogle stykker, så får du svaret på, om larverne stadig er der.
Blåtræ og beskadiget træ skal sorteres fra allerede ved savværk/høvleri, så min overvejelse var, om det var købt privat af en mindre hjemmesavværk, der ikke havde været så grundig.
Blåhjon har jeg haft hjemme men kun i kløvet tørved til brænding. Du kan uden problemer høre larvernes gnaven. Sav op nogle steder for at se, om der er larver, ellers klækkes de om foråret og bliver blåsort biller. I mit kløvet brænde tog det to sæsoner, før de forsvandt.