Har en grund i Stockholms skærgård og har netop lagt sprængsten mod klippen ved kystlinjen og derefter lagt sprængsten ovenover med en hældning på måske 1:2 til en højde af 1,8 meter. Stenene nederst vejer nok 0,5 til 2 ton langs hele kystlinjen. Alle ligger på klippe, som er 0,2 til 0,5 meter under vandstanden. Visse sten ligger "optimalt" med en klippekant som støtte, dvs. i et lokalt "hul" i klippen. Andre ligger på fladt klippe eller endda klippe, der skråner let udad. Jeg tror, disse kan blive trukket bort af isen om vinteren, da der findes flere kvadratkilometer åbent vand udenfor.

Har planer om at støbe sprængstenene sammen ved først at "armeringsforene dem" med 16 mm armeringsjern og derefter støbe. Jeg vil også gerne støbe klodser af beton på klippen ved det let skrånende klippe som modhold for sprængstenene. Disse klodser skal selvfølgelig armeres og forankres korrekt.

To spørgsmål:

1) Når jeg forankrer mine 16 mm armeringsjern i klippen, bør jeg så bruge ankerbeton (eller ankermasse) i borehullerne, eller er det nok at slå armeringsjernene ind og derefter lade betonen fungere som korrosionsbeskyttelse?

2) Kender nogen til en passende ankermasse? Der findes mange på markedet (f.eks. Sika AnchorFix-1 hurtighærdende ankermasse), men jeg vil ikke satse.

Tror I, at min fremgangsmåde som beskrevet ovenfor fungerer, eller har I andre idéer? Taknemmelig for svar.

Venlig hilsen
/Björn
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.