Hvis du er alene, bliver det bare besværligt at håndtere sektioner. Med resning, afstivning mm.
Hvor høje bliver væggene? Jeg plejer at mure en leca sten rundt om pladen og stille væggene på.

Hvorfor ikke sømme større stykker sammen og tage en mobilkran derhen. Jeg byggede 10 meters stykker med yderpanel og 3,6 meters højde på hammarbandet. Alt var rejst på en formiddag. Hvis man absolut skal bygge alene, så er det som skrevet nemmere med en planke ad gangen.

Selv taget blev bygget nede på jorden og løftet på plads med mobilkran.

Protte

mit hus er 22 meter langt, det har jeg rejst selv, uden sektioner. Selvfølgelig kan det være besværligt, når væggene på forsiden er 4.5 m høje, sømmet på plads. Men dine dobbelte reglar kan skabe problemer med råd og fugt som følge, der er altid nogle bjælker med sygdom i, som så spreder sig videre. Læg noget papp, grundpapp imellem reglarne.

IMG_0654.jpg

Hvis man skal have en opvarmet bygning, med plade på jord, hvor isoleringen er under betonen, ser jeg ingen grund til at have en trykt syld. Samt at man har en syldtætning/syldisolering mellem betonen og pladen. Hvor skal fugten komme fra?

Men, for at undgå diskussionen, gør som estwing skriver i tråden du linkede til...

Pladesyld og underlejringsblok under stolperne. Alle problemer løst. Minimal kuldebro, isolering hele vejen ned til pladen.

Skal du have beklædning burde det gå godt at lave færdig væg med yderpanelet i moduler, bare man beregner afstandene på forhånd, hvis du f.eks. laver en 240 cm lang modul.
og bruger 5" bund med 4 cm mellem, og 15 stk. 5" brædder. 4 cm x 15 stk. + 12 cm x 15 stk. = 240 cm.
Nu er det måske ikke de rigtige mål, eller at jeg har tænkt en cm forkert, eller at det er forkert bræt at have under, eller æstetisk forkert, men du forstår måske princippet, hvad jeg mener.

Med falsede paneler kan det måske lade sig gøre, men det må blive meget mere krævende med målene, at få det til at stemme.. at den underliggende del af falsen flugter med modulens stolpe, og på den anden side, at den dækkende del af falsen stikker ud forbi modulens stolpe.

Notet panel, så ville jeg påstå, at det ikke går, ikke uden at sætte en dækkende bræt ved samlingen.
Som man ser på mange nye huse som kommer i moduler, en forlænget knude på en kvist eller sådan noget...
Eller andre beklædningsbrædder der dækker en modulsamling.

limtræsbjælkerne fremstillede jeg på stedet 13,5 meter lange, men de fik en kranbil til at løfte op

IMG_0600-1.jpg

Saturnus: jeg kan ikke se hele din tekst (i det første indlæg).
Er det kun mig/min browser? Det sker nogle gange når der er billeder med, har jeg bemærket...

nej det bliver sådan når billedet lige er blevet uploadet, retter sig.....

Det vil bare tage tid at bøvle med moduler. Dels er du selv, og dels er det jo ikke noget stort byggeri, og at få en kran til at løfte vægsegmenterne på plads er vel bare dyrt. Sørg for at få bærebjælkerne over vinduer og døre på plads med det samme, når du sætter reglerne, så slipper du for bøvlet senere.
Og som JOW skriver, hvor skal fugten komme fra? Kommer der fugt til syllen, er noget bygget forkert.

Mikael_L sagde:
45x220 -reglar?
Mikael_L sagde:
Har du absolut ingen mulighed for at få en ekstra hjælpende hånd i løbet af dagen til rejse af stommen?
Mikael_L sagde:
Jeg ville højst sandsynligt ikke have gjort det sådan. Synes det virker som en ret dårlig løsning.

Hvor brede sektioner tænker du at lave?
Hvor færdige tænker du at gøre dem? Indvendige plader? isolering?, plastik? yderpanel?

Hvorfor skal du lade lave en k-tegning (betale for!) ?
Nu har jeg i flere indlæg og tålmodigt forsøgt at klarlægge og præcisere mit problem.
Resultatet?
Jo endnu flere spørgsmål i stedet for svar :blushing:

Og nej - ingen 225x45 reglar - her vejer meteren 4,9kg
Jeg har 170x45 reglar

Nu håber jeg, at spørgesporten har en ende!! ;)

Men kære nå´n .............
Det kommer bare til at tage tid at bøvle med moduler. Dels er du alene og dels er det jo ikke noget stort byggeri, og at få en kran derud og løfte væg stykkerne med er vel bare dyrt.
Er 11m x 2,5m væg ikke noget stort byggeri??
Nu føles det som om mine muskler virkelig er for svage ........
Hvem f*n løfter dette alene???

@ saturnus
Hvad er det for en grøn farve på syllen og den nederste del af stommen ??

Hm, er jo dette er i skoven, og da jeg har en hel del medikamenter og andet beskyttelse for træværket, så strøg jeg nedenunder med det, ikke et kryb vil ind i dette hus. Selv limtræsbjælkerne er klarlakerede, en god måde at holde eventuel skimmel væk.

Når det gælder det tilbagevendende pjat med våd syld, så kan man undre sig over, hvordan husbyggeriet ser ud i sidste ende, hvad angår fugt/vand ind i huset. Jeg tvivler på, at selvbyggere sjusker med deres byggeri i det omfang, som de store firmaer (Skanska m.fl.) gør, da det er på deres byggerier, den våde syld blev bemærket. Sylden blev placeret på den uisolerede plade, uden noget pap under, desuden var lejet som regel saboteret, af alle der løb rundt i den, så fyldning med forskellige kapillarlag kom ud af sit leje, desuden blev mange villakvarterer opført på steder, der var uegnede til bebyggelse. Der findes trods alt en hel del huse fra 60-70'erne, som ikke har fugt i sylden, fordi jordforholdene er sådan, at der ikke samles vand der. Trist for kunderne, når Skanska placerer dørtærskler direkte på betonen, uden pap under.

Hobbit sagde:
Men kære nå .............

Er 11m x 2,5m væg ikke et stort byggeri??
Nu føles det som om mine muskler virkelig er for svage.........
Hvem f*n løfter dette alene???
Nej, det er vel ikke så stort. Du havde vel tænkt at dele langvæggene i tre "moduler" måske? Og bare sømme sammen selve rammen uden sømlekt eller bræddeforing. Og dem tror jeg vil tage længere tid end hvis du sømmer reglerne fast en efter en, hvor de skal stå. Eftersom du selv skal rejse dem og balancere med dem, mens du stabiliserer dem.
Medmindre du får hjælp til at stille modulerne op?

JOW sagde:
Plåtsyll och pallningsbricka under stolparna. Alle problemer løst.
Minimal kuldebro, isolering hele vejen ned til pladen..
Pallningsbrickorna er kun til midlertidig pallning og skal aflaste, da de ellers kan deformeres med tiden. Så dem skal man ikke bruge under triävägge.

Niklas9 sagde:
Nej det er vel ikke så stort. Du havde vel tænkt at dele langsiderne i tre "moduler" måske? Og bare sømme selve rammen uden søm eller træbeklædning. Og det tror jeg vil tage længere tid, end hvis du sømmer reglarne en efter en, hvor de skal stå. Eftersom du selv skal rejse dem og balancere med dem, mens du stabiliserer dem.
Medmindre du får hjælp til at stille modulerne op?
ja men - - herregud :@/:D svært at sige om man nu skal græde eller blive rasende
hvad var det jeg ville fra starten ???
og så dukker visse forumguder op og fraråder mig at gøre sådan
stiller kun spørgsmål efter spørgsmål uden at give et fornuftigt råd eller
forklare hvorfor de synes det er dumt / meningsløst med moduler.....

LÆSER I OVERHOVEDET, FØR I SVARER???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.