Da jeg snart skal starte med at bygge garagestativet, som bliver 7m x 11m, og jeg for det meste vil være alene om det, tænkte jeg at bruge dobbelt rem og spærrem og bygge væggen i sektioner på max 3m x 2,5m, som jeg kan løfte alene. Dobbelt rem mest fordi jeg synes, det ville være godt med en trykimprægneret rem nederst. Dobbelt spærrem for at samle de enkelte vægsektioner efter løft.
Nogen der har gjort det sådan?
Erfaringer?
Tips?
MvH
Hobbit
Nogen der har gjort det sådan?
Erfaringer?
Tips?
MvH
Hobbit
Afhængigt af dimensionerne på dit tænkte hammarband, ville jeg hellere tage en grovere planke i stedet for to tyndere, så får du mere isolering ind.
Og hvis du tænker modulmæssigt, kan du sørge for, at du får spærne nogenlunde midt på stolperne i væggen.
Ligger man midt over stolpen, behøves der i princippet ingen stående planke i hammarbandet.
Angående den trykte syllen er jeg tvivlsom, hvad har du for et fundament? Isoleret plade på jord?
I så fald spring den trykte syll over. Du skal bruge syllisolering/syllskydd, der findes forskellige varianter, google det.
Og hvis du tænker modulmæssigt, kan du sørge for, at du får spærne nogenlunde midt på stolperne i væggen.
Ligger man midt over stolpen, behøves der i princippet ingen stående planke i hammarbandet.
Angående den trykte syllen er jeg tvivlsom, hvad har du for et fundament? Isoleret plade på jord?
I så fald spring den trykte syll over. Du skal bruge syllisolering/syllskydd, der findes forskellige varianter, google det.
Dobbelt syld virker besynderligt.
Vil du have trykt træ der, så har du syld af trykt, punktum. De stående regler kan jo lige så godt fastgøres i trykt syld om utrykt.
Ofte undgår man trykt syld, da den afgiver dårlig lugt, hvis den bliver fugtig. Så det er bedre at fugtsikre sylden, og så behøves der ikke længere trykt træ.
Dobbelt rem vil du have for at samle sektionerne (med overlap), hvis jeg forstår dig korrekt?
Det ville jeg heller ikke gøre, giver kun mere kuldebro og højere tømmeromkostninger og mere byggearbejde, jeg ville nøjes med at sømme sammen med en laskebrædt og/eller sømplade, eller sætte bæreline under remmen og eventuelt skarve omlæggende bæreline/rem.
Da jeg byggede garagen, undlod jeg faktisk helt remmen og havde kun bærende line i stedet, på råd fra en snedker ven (mindre kuldebro).
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget-3.html#62
Ja det var mine meninger, det er nok ikke det samme som alle andres meninger ...
Vil du have trykt træ der, så har du syld af trykt, punktum. De stående regler kan jo lige så godt fastgøres i trykt syld om utrykt.
Ofte undgår man trykt syld, da den afgiver dårlig lugt, hvis den bliver fugtig. Så det er bedre at fugtsikre sylden, og så behøves der ikke længere trykt træ.
Dobbelt rem vil du have for at samle sektionerne (med overlap), hvis jeg forstår dig korrekt?
Det ville jeg heller ikke gøre, giver kun mere kuldebro og højere tømmeromkostninger og mere byggearbejde, jeg ville nøjes med at sømme sammen med en laskebrædt og/eller sømplade, eller sætte bæreline under remmen og eventuelt skarve omlæggende bæreline/rem.
Da jeg byggede garagen, undlod jeg faktisk helt remmen og havde kun bærende line i stedet, på råd fra en snedker ven (mindre kuldebro).
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget-3.html#62
Ja det var mine meninger, det er nok ikke det samme som alle andres meninger ...
Ja ikke engang "i princippet" men "det behøves ikke", helt enkelt!JOW sagde:
Men det var nok lidt vel kategorisk sagt... hvis bærelinjen har en anden styrkemæssig funktion, f.eks. bære bjælkelaget i et mellembjælkelag, så er der lidt andre belastninger end tagstolene at tage højde for.
Jeg kender en, der planlagde et hyttebyggeri - lille hytte som skulle rejses, hvor der manglede el og alt andet - og under tidspres. Han tænkte lave vægmoduler 1,2 meter brede, hvor midterreglen var en almindelig 45 mm tyk, og de på hver side var et 22 mm bræt. Og ved monteringen tænkte han bare at skrue de 22 mm brædder sammen med en bunke skruer og lidt PUR-tape imellem. Skulle altså blive 45 mm bredt da.
Jeg måske udtrykte mig forkert (glemte syllbeskyttelsen som efter min mening er jo en selvfølge)
Vedhæfter derfor en enkel skitse (grøn = vægsektion)
Nu fremgår mine tanker bedre håber jeg
Vedhæfter derfor en enkel skitse (grøn = vægsektion)
Nu fremgår mine tanker bedre håber jeg
Og for at gøre det endnu tydeligere
tænkte jeg bygge en så her stor
http://www.byggstommar.se/prog/index.php?loadmodel=garage92m2_at_byggstommar_punkt_se.public.png
på denne måde
www.alltombostad.se/monteringsanvisning-983004/fil-files/Monteringsanvisning Byggstommar.pdf
men i løsvirke efter K-tegninger fra arkitekten
men det gælder først og fremmest princippet om at få en 2,5m x 11m væg
i håndterbare sektioner ..........
MvH
Hobbit
tænkte jeg bygge en så her stor
http://www.byggstommar.se/prog/index.php?loadmodel=garage92m2_at_byggstommar_punkt_se.public.png
på denne måde
www.alltombostad.se/monteringsanvisning-983004/fil-files/Monteringsanvisning Byggstommar.pdf
men i løsvirke efter K-tegninger fra arkitekten
men det gælder først og fremmest princippet om at få en 2,5m x 11m væg
i håndterbare sektioner ..........
MvH
Hobbit
Jeg ville allerhelst ikke have gjort det sådan. Synes det virker som en ret dårlig løsning.
Hvor brede sektioner tænker du at lave?
Hvor klare tænker du at gøre dem? Indvendige plader? isolering?, plast? yderpanel?
Hvorfor skal du lade lave en k-tegning (betale for!) ?
Hvor brede sektioner tænker du at lave?
Hvor klare tænker du at gøre dem? Indvendige plader? isolering?, plast? yderpanel?
Hvorfor skal du lade lave en k-tegning (betale for!) ?
Prøv at løfte en 2,5 x 11 konstruktion (vejer jo kun 380 kg cirka) HELT ALENE!!!Mikael_L sagde:Jeg ville sandsynligvis ikke have gjort det på den måde. Synes det ser ud til at være en ret dårlig løsning.
Hvor brede sektioner har du tænkt dig at lave?
Hvor klar har du tænkt dig at gøre dem? Indvendige plader? isolering? plast? yderpanel?
Hvorfor skal du få lavet en k-tegning (betale for det!)?
Så virker løsningen ikke længere lige så dårlig - eller hvad!!
Det gælder for resten kun konstruktionen uden indvendig eller udvendig beklædning eller isolering.
3,8 kg pr m i længden 45x145 regel
4 sektioner á 2400 og en á 1400 ville nok gøre tricket og veje omkring 70 kg/styk
Og K-tegning FINDES ALLEREDE så hele problemet er "bare" at opdele en 380 kg væg
som er 11 m lang i håndterbare sektioner.
Og nej jeg kan ikke ringe til nabobonden med traktor eller leje kranbil eller gøre
noget andet sjovt - som at leje et hold polakker........
Jeg er jo ikke erhvervssnedker, men at bygge moduler uden at sætte noget på ydersiden eller indersiden ser jeg ingen fordel ved. Så kan man jo lige så godt bygge det på stedet.
Men med panel på osv. så er det jo en anden sag, da har man gjort lidt arbejde lettere, når væggen ligger ned.
Men med panel på osv. så er det jo en anden sag, da har man gjort lidt arbejde lettere, når væggen ligger ned.
andersmc sagde:
Aha ..... just ja :
Då är alltså dom här ute och cycklar ?
http://www.svenskabyggvaror.se/produkter.htm
Förresten har ämnet diskuterats tidigare
http://www.byggahus.se/forum/losvirke-timmerhus/23459-syll.html
andersmc sagde:
lige præcis:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4506
selv træguiden tager fejl :
"Hvis syllen er lavet af imprægneret træ, skal den være i træbeskyttelsesklasse NTR/A eller NTR/AB og skal have højst 18 % fugtkvote ved indbygningstidspunktet. Imprægneret syll bør også fugtadskilles mod uimprægneret træ, f.eks. stående træreglar."