Hej

Jeg er ny her og tænkte på, om jeg kunne få lidt feedback.

Jeg har et sommerhus, der står på en skrånende grund.
På min vedhæftede skitse har jeg markeret, hvor jeg får en samling af vand ved en væg (stiplet linje). Hele huset står på klippe, og dette er den eneste væg, der overhovedet kan drænes. Resten af siderne består af 5cm jord og derefter direkte klippe. Nedenfor klippesiden har jeg en plateau med græsplæne, så kommer huset bygget i skråningen og nedenfor endnu en plateau med græsplæne.
Ved den stiplede linje er det eneste sted, hvor muren på huset går ned i jorden ca 1-1,5m, men kælderen ligger over jordniveau (ikke indrettet klippe som gulv).
Min plan er at forsøge at opfange vandet på den øvre græsplateau og langs med klippen, og lede det ned til den eksisterende dræningsbrønd og på den måde mindske vandmængden ved den side af huset.
Årsagen til, at jeg ikke kan lægge drænrør ved den udsatte grund, er at hældningen bliver forkert mod den eksisterende dræningsbrønd.
Linjer fra huset er fra tagafvanding, som uden problemer skal ledes mod den eksisterende brønd. De andre linjer er dræn.
Skitse over sommarhus på skråning med markerede vandansamlinger og drænlinjer. Viser placering af drænbrønd og tagafvanding.
Skitse af hus i en skråning med markeret væg ved risiko for vandansamling. Der er en pil med mål på 3 meter.
Så et spørgsmål. Eftersom jeg ikke har noget under jorden (dvs ingen nedgravet kælder), spiller det så nogen rolle, om det er knastørt eller ej længst nede på grunden af huset på dette sted? Jeg opfatter ikke, at væggen i kælderen er specielt fugtig indeni. Fra grundens laveste punkt nede i jorden til søjlen er der sikkert 3m.

Hvad tror I eksperter om dette setup?
Eller er det hele måske helt unødvendigt?

Senest redigeret:
Det er ikke godt for kældermuren, hvis den konstant er fugtig, da du risikerer frostsprængning. At det er vådt tre meter nede, spiller ingen rolle.

Du gør ret i at forsøge at lede så meget af vandet væk, før det når huset. Kan du ikke bare hæve jorden ved huset, så den hælder væk fra huset?

mexitegel sagde:
Det er ikke godt for kældermuren, hvis den konstant er fugtig, da du risikerer frostsprængning. At det er vådt tre meter nede spiller ingen rolle.

Du gør ret i at forsøge at lede så meget af vandet væk, før det når huset. Kan du ikke bare hæve jorden ved huset, så den hælder væk fra huset?
Hej, tak for dit svar.
At hæve jordniveauet er desværre ikke muligt der.
Den sidste skitse er en slags eksploderet skitse, der viser, hvordan klippen ser ud under jorden. Uden for muren er jorden lige så høj som kælderdøren.

Men som du siger, er planen at opsamle så meget vand som muligt, inden det når dertil.
Jeg har gravet ned til klippen ved den væg nu. Måske 120cm ned, og det er en pool med vand lige nu. Utroligt. Dog så dræneringsfolkene i dag igen, at stort set alt kom fra den øvre plateau på et sted. Klippen fortsætter jo hele vejen under jorden forbi huset i princippet, så jeg håber, min plan er tilstrækkelig.

Er der nogen anden, der har et input?

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.