Hej

Lang historie kort.
Har for nylig købt et hus, der har stået tomt i 10-15 år. På bagsiden har jeg en "flot" fritstående jordkælder, som har 2 relativt store rum.
I foråret ved fremvisningen stod den under vand helt op til loftet, dvs. 1,8-2m vand.

Fra begyndelsen havde jeg tænkt at rive den ned og få en flot græsplæne. Men nu er jeg lidt fristet af en sauna og et relax/vinkælder.
Jordgulv, støbt betonhvælving indvendigt, store sten udvendigt, plader kastet oppe på.

Min store overvejelse er, hvordan man skal dræne fornuftigt. Uanset hvad har jeg tænkt at fjerne jorden, lægge dug og glatte det hele til.
Men hvis man alligevel gør det, kan man jo dræne også. Men eftersom grøfterne ligger højere end den fremtidige dræning, overvejer jeg en pumpebrønd.
Lyder det fornuftigt? Råd og tips til det?

Desuden har kælderen været udsat for en form for svampeangreb. Skal man brænde dem med gas og udsætte dem for høj varme et stykke tid? Jeg tror, man kunne få bugt med dem, hvis det bliver nogenlunde tørt derinde.

Tillykke! En jordkælder kan være en fantastisk ressource. Det er svært at svare på dine spørgsmål uden mere info om højde-forhold og type af jord.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.