Jeg skal montere dørkarme i en gang/korridor, vi renoverer. 7 døre, der skal have nye karme hele vejen rundt.
Problemet er, at dørkarmene ikke altid flugter med gips/væg ved siden af. På én og samme dør kan det flugte på højre side men ikke på venstre&øverst. Derfor vil jeg ikke bruge klodsninger.
Findes der en god enkel måde at udjævne mellem karm og gips/væg, så jeg kan sætte glatte karme overalt?
Spartelmasse, fugemasse osv.?
Problemet er, at dørkarmene ikke altid flugter med gips/væg ved siden af. På én og samme dør kan det flugte på højre side men ikke på venstre&øverst. Derfor vil jeg ikke bruge klodsninger.
Findes der en god enkel måde at udjævne mellem karm og gips/væg, så jeg kan sætte glatte karme overalt?
Spartelmasse, fugemasse osv.?
Synes ser ud som det plejer at gøre.
Smygliste hvis der er stor forskel. For det meste fungerer det uden særlige tiltag, så længe man sørger for, at foderet ikke ligger på en kant, så man får det tæt på begge sider.
Ingen tænker på "fejlen", når/hvis foderet er pænt monteret.
Edit: De fleste foder har en konkav bagside netop for at håndtere mindre forskelle i niveau mellem karm og væg.
Smygliste hvis der er stor forskel. For det meste fungerer det uden særlige tiltag, så længe man sørger for, at foderet ikke ligger på en kant, så man får det tæt på begge sider.
Ingen tænker på "fejlen", når/hvis foderet er pænt monteret.
Edit: De fleste foder har en konkav bagside netop for at håndtere mindre forskelle i niveau mellem karm og væg.
Senest redigeret:
Er det 8mm så passer det perfekt med en 8mm smygliste. Dårligt udvalg af tyndere lister desværre.
Jeg testede lige at købe en hjørneliste og savede hjørnet væk, så jeg fik to stykker lister at sala på karmen med. De er Typ 4-5mm tykke. De bliver dog slatne, så man må tage det varsomt, når man saver.
Jeg testede lige at købe en hjørneliste og savede hjørnet væk, så jeg fik to stykker lister at sala på karmen med. De er Typ 4-5mm tykke. De bliver dog slatne, så man må tage det varsomt, når man saver.
Det er nemmere at save skyggeglaslister selv af planhøvlet fyr, 21mm tykkelse er nok som bredde på listen.
Så kan du også save kileformet liste til karmoverstykket, hvis det er forskelligt fra side til side
https://www.byggmax.se/21x69-planhy...k_WQdFQ3BI3zQ7w3f0Ovk7PMER7Lrn-BoC0moQAvD_BwE
Så kan du også save kileformet liste til karmoverstykket, hvis det er forskelligt fra side til side
https://www.byggmax.se/21x69-planhy...k_WQdFQ3BI3zQ7w3f0Ovk7PMER7Lrn-BoC0moQAvD_BwE
Hvis jeg forstår dig korrekt, mener du, at smyglisten skal fungere som klodsen i stedet for et klodsfoder?S Stuff sagde:Er det 8mm, så passer det perfekt med en 8mm smyglist. Desværre er der et dårligt udvalg af tyndere lister.
Jeg prøvede lige at købe en hjørnelist og savede selve hjørnet væk, så jeg fik to stykker lister til at sætte på karmen. De er ca. 4-5mm tykke. De bliver dog slappe, så man skal være forsigtig, når man saver
Se mit hurtige paint-billede til forsøg.
Ja præcis. I så fald sætter man ofteR Robin_ sagde:
Præcis, men så lægger man dem ikke kant i kant. Smyglæsten har en side, der er afrundet, præcis som foderens afrundede kanter. Den afrunding har man synlig som et lille "trappetrin" og flytter altså foderet lidt ud. Hvor meget eller lidt er vel en smagssag, men jeg plejer kun at vise afrundingen samt nogle enkelte mm til af læsten.R Robin_ sagde:
S Stuff sagde:Ja præcis. I så fald sætter man ofte
Præcis, men da lægger man dem ikke kant i kant. Smyglisten har en side der er rundet, præcis som fodrets rundede kanter. den runding har man synlig som et lille "trappesteg" og flytter altså ud fodret lidt. Hvor meget eller lidt er vel en smagssag men jeg plejer kun at vise rundingen samt en enkelt mm til af listen
Klik her for at svare