13,064 læst ·
19 svar
13k læst
19 svar
Dørkarm i et for stort hul, tips?
Hej.
Skulle skifte en gammel dør og karm derhjemme for at vende den.
Men problemet er, at hullet til karmen er 94 cm bredt og ikke 90 som det skal være.
Nogen der ved, hvordan man løser dette problem, for med kiler skal jeg have 4 stk, og det bliver ikke godt.
Så når jeg kiler oppe og nede, buer karmen, hvad gør jeg forkert da?
Har aldrig sat en karm ind før, så tips om, hvordan man gør modtages, gerne "idiotsikre" tips, får det ikke til at fungere som jeg sagde, var ikke så let som jeg troede, men er det sjældent
MVH
Jonas
Skulle skifte en gammel dør og karm derhjemme for at vende den.
Men problemet er, at hullet til karmen er 94 cm bredt og ikke 90 som det skal være.
Nogen der ved, hvordan man løser dette problem, for med kiler skal jeg have 4 stk, og det bliver ikke godt.
Så når jeg kiler oppe og nede, buer karmen, hvad gør jeg forkert da?
Har aldrig sat en karm ind før, så tips om, hvordan man gør modtages, gerne "idiotsikre" tips, får det ikke til at fungere som jeg sagde, var ikke så let som jeg troede, men er det sjældent
MVH
Jonas
Hvis jeg har forstået det rigtigt, tænker du at sætte en 900mm dør i? Så har du et karmudvendigt mål som er ca. 880, det mål er altid åbningens hul-15 til 20 som drevmål. Altså 940-880=60mm, tag hen og køb 28mm tykke brædder, sav dem til så de passer til tykkelsen på væggen og søm dem fast i døråbningen, så vil din karm passe godt bagefter.
Du vil have cirka 10 mm spalte rundt om dørkarmen, så der er en vis justeringsmargen. Her er et link til, hvordan du monterer en dørhttp://www.byggbeskrivningar.se/byggbeskrivningar/ViewPdf.aspx?Id=36&Kod=&Fid=103&File=&Inline=103.pdf&Doc=Broschyr&Cid=0
Enten kiler man og skruer karmen på plads, eller også bruger man karmskruer. Du behøver altså ikke at kile, når du bruger karmskruer.
Nå ja, det kom som en nyhed... troede man altid havde brug for kiler, selvom man havde karmskruv. Perfekt, så ved jeg, tak for hjælpen. Så er karmskruv'erne jo lidt drilske, men det skal nok gå 
Bruger du karmeskrue, skal du nok bruge kiler, men ikke hvis du bruger en karmhylse. Du skruer karmhylsen fra bagsiden af karmen og kiler derefter karmen fast mod væggen ved hjælp af hylserne.verktygsgurun sagde:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 indlæg
Her er en beskrivelse af, hvordan man monterer ved hjælp af karmhylsorna.
http://www.adjufix.se/Monteringsanvisning.htm
http://www.adjufix.se/Monteringsanvisning.htm
Tak for alle tips, dette forum er helt fantastisk. Undrer mig over, hvordan man gjorde, inden internettet fandtes 
Smart med muffene, det må jeg prøve. Virker jo rigtig praktisk sammenlignet med at klemme... Synes de almindelige karm skruer var lidt modvillige.
Smart med muffene, det må jeg prøve. Virker jo rigtig praktisk sammenlignet med at klemme... Synes de almindelige karm skruer var lidt modvillige.
Ville det blive vaklende med karmskruer, mener du? Ja, der er en vis slør i en karmskruer, men til drejevinduer og indvendige døre fungerer det fint med almindelige karmskruer. Hylstre anbefales dog til tungere døre og sidehængte vinduer med trelagsglas.
Man skal have meget korte hylstre til indvendige døre, da karmen ikke er så tyk.
Man skal have meget korte hylstre til indvendige døre, da karmen ikke er så tyk.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 indlæg
Kilerne har deres lille fordel under monteringen, indtil karmen er i lod og korrekt på alle måder. Har man skruet karmskruen ind, er det umuligt at flytte 5 mm, skruen søger sig tilbage i det gamle hul.
Protte
Protte
Men hvis man gør sådan her, at man måler hullet på karmen, så hullet på åbningen og tager forskellen delt på 2 og trækker i karmhylsa til det mål eller noget mindre. Når man har sat i karmen, spænder man hylsan lidt ud, så karmen kommer i spænd, og så er det ingen problemer at montere karmen. Har sat både vinduer og døre på denne måde.
Glem ikke at lægge den løse tærskel der, ellers bliver det svært at spænde hylstrene ud. Hvor lange hylstre fungerer på inderdøre?
Her er et par PDF-filer fra Kartro om montering og deres produkter http://www.kartro.se/Adjufix/AdjufixA4.pdf
http://www.kartro.se/Adjufix/Adjufolder10s.pdf Jeg har selv brugt deres 38mm hylse og deres 65mm skrue til mine indedøre, men jeg har gamle kraftige karme, jeg har adgang til disse på arbejdet så derfor bruger jeg det. Der bruger vi kun Kartros adjufixsystem til vinduer og døre, meget praktisk.
http://www.kartro.se/Adjufix/Adjufolder10s.pdf Jeg har selv brugt deres 38mm hylse og deres 65mm skrue til mine indedøre, men jeg har gamle kraftige karme, jeg har adgang til disse på arbejdet så derfor bruger jeg det. Der bruger vi kun Kartros adjufixsystem til vinduer og døre, meget praktisk.
