Post lidt flere billeder af forskellige detaljer og i helheden.
Skriv derefter præcis, hvordan du samlede rammen og hvordan du satte den på, så vi måske kan finde ud af, hvor det gik galt.

Det jeg mistænker er, at hele overdelen af karmen hældte lidt skævt til højre, hvilket ikke kunne rettes, da karmens øvre 1/3 lige præcis gik ind i hullet. Dette gjorde, at begge karmsider hældte lidt skævt til højre med måske 5-10 grader, hvilket burde give en afstand på ca. 1 cm i højden forkert (hvor låsen skal klikke i døren), som jeg ser det.
Jeg forsøgte så at kompensere for denne hældning ved at justere den resterende karm lidt til højre ved hjælp af karmhylstrene, så alt blev lige, men det ser ikke ud til at have fungeret perfekt.

Har nu sandpapiret den ene side (den venstre, på den øvre del af stommen, så der bliver mere plads), og nu kan karmen monteres uden at røre væggene.

Svært at se, om der stadig er fejl uden at hænge døren på, skal have hjælp til at gøre det snart, så får vende tilbage snart, om det virkelig var det, der stillede til det, ellers ved jeg virkelig ikke, hvad der kan være årsagen, der er ingen steder at få 1 cm fra, som det mangler i højden fra ellers.

Senest redigeret:
headmaster200 sagde:
vilket borde ge ett avstånd på ca 1 cm i højdeled fejl
Aha, det var en cm i højdeled? Det var ikke indlysende :)

I så fald må overstyket jo sidde skævt.

Vaterpas.....

T
Det du burde Gøre er at krydsmåle åbningen. Karmen kan hælde bare diagonalen e ens så går den at lukke

Nu er døren hængt op igen, og det er stadig præcis det samme problem (!). Døren rammer ikke, hvor låsen skal klikke ind mod dørkarmen, med 1 cm i højden. Værre nu er, at døren ikke rører ved stammerne nogen steder, og at der ikke er nogen fri flade til at flytte døren hverken i sidde- eller højderetning (døren slutter altså tæt omkring dørkarmen, når den er lukket, meget bedre end før).

Det eneste, jeg kan komme på nu, er at installere en haspe, så døren holdes lukket, ærgerligt, men det gør mig egentlig ikke noget, da døren kun skal lydisolere. Dernæst er dørtærsklen også lidt skæv, hvilket også giver problemer. Jeg overvejer, om det ikke er nogle forkerte karmdele, jeg har fået, men det lyder jo fuldstændigt utroligt.

Tag flere billeder så man kan se

Det er ikke så enkelt at låseblikket (i karmen, usikker på om det hedder sådan) eller låsekassen sidder på hovedet?

Denne trådstart begynder med, at du har købt en højrehængt dør og karm, som du har monteret venstrehængt. Tror du ikke, det blev lidt rodet der?

Meget god idé Nyfniken, det kan det meget vel være! Det burde forklare den forskel i højden, man ser.

Lige nu er det meget mærkeligt med låsekassen, hvor selve låsen fungerer som en krog, men den krog sig lige nu opad, den burde jo vel krog sig nedad kan man synes, så det kan meget vel være sådan.

Er det bare at bore skruerne ud, der holder låsekassen, og vende det hele op og ned og sætte det ind igen i så fald? Er der ikke noget særligt, man skal tænke på?

Angående højrehængt, så må der være blevet en forkert beskrivelse på kompagniens (hvor jeg købte døren) hjemmeside. Hængslerne er til venstre lige nu, og hvis de skulle være til højre, ville døren være op og ned og ikke kunne hægte i hængslerne (det er klassiske hængsler, hvor man hægter døren på).

Senest redigeret:
Nu når du siger, at hakereglen går i den forkerte retning, bliver man nervøs. Lyder som om noget er galt med bladet.

Hvorfor reklamerede du ikke døren (dørbladet & karmen) direkte da du så, at det var fejlleveret i forhold til det, du havde bestilt?

Hvis nu karmen er lavet til højrehængt og du har venstrehængt den, hvordan gjorde du så med hængslet? Da hængslet er af tappetypen, må du have vendt hængslet, og så må du have fræset ud i karmen.

Vedrørende låsekassen, så findes der låsekroge som låser opad, og der findes låsekroge som låser nedad.

Senest redigeret:
Tror helt enkelt de skrev forkert på hjemmesiden (eneste kilde jeg har til, at det er højrehængt), der stod også forkerte mål på døren hjemmesiden, så antager at de på kompanjonen (hvor jeg købte døren) sjuskede med det alvorligt.

Har ikke modificeret karmen på nogen måde, og den er egentlig venstrehængt.

Svært for mig at forstå præcist, hvordan det ser ud på din dør. Jeg stemmer også for lidt flere billeder. Øv hvis du første gang monterer en dørkarm har haft materiale ikke tilpasset forudsætningerne. Men jeg er ikke overbevist om, at det er de forkerte ting dog (forstår ikke hvordan det ser ud).

Skæv tærskel skriver du. Hvordan da? Sidekarmene skal være i samme højde, dvs. hvis man har en liggende liste skal man stille dem i vater nede ved gulvet. Så lægger man tærsklen i. Listen som ligger i gulvet (sidestykker og tærskel ligger på den), er den i vater?

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.