Hej,
Har monteret dørkarmen venstrehængt selvom den er højrehængt, burde det egentlig gøre nogen forskel? Nu kan døren lukkes, men den del af døren, der skal klikke i dørkarmen, rammer forbi med ca. 1 cm...
Der er ikke plads til at justere døren 1 cm til nogen side, når den først er lukket, så selve konstruktionen burde være rigtig føler man, men noget synes at være rigtig galt.
Har prøvet at justere dørkarmen, men kommer kun ned i 2/3 cm forskel...
Døren jeg har er: http://www.kompanjonen.se/produkter/innerdorr-dooria---8x21-30db-hh-ljusgra
Har monteret dørkarmen venstrehængt selvom den er højrehængt, burde det egentlig gøre nogen forskel? Nu kan døren lukkes, men den del af døren, der skal klikke i dørkarmen, rammer forbi med ca. 1 cm...
Der er ikke plads til at justere døren 1 cm til nogen side, når den først er lukket, så selve konstruktionen burde være rigtig føler man, men noget synes at være rigtig galt.
Har prøvet at justere dørkarmen, men kommer kun ned i 2/3 cm forskel...
Døren jeg har er: http://www.kompanjonen.se/produkter/innerdorr-dooria---8x21-30db-hh-ljusgra
Senest redigeret:
Dørbladet er selve døren antager jeg (er meget ny inden for alt med byggeri og håndværk)? Nej den er helt korrekt, at hænge den op og ned ville aldrig gå. Den eneste forskel jeg så med venstrehængt kontra højrehængt ville jo være at alting blev drejet 180 grader, hvilket i sig ikke burde gøre nogen forskel overhovedet?
Senest redigeret:
Undskyld for så mange tråde, prøver at få alt til at fungere trods mine dårlige kundskaber og vil gerne lære samtidig.
Billede af hvordan døren ser ud lukket (undskylder for kvaliteten, har kun et meget dårligt kamera)

Billede af hvordan det ser ud, hvor døren skal låse sig

Kunne ikke tage billede lige der, hvor problemet var, da det var for mørkt og ikke ville kunne ses, men i hver fald, døren misser hullet, hvor den skal fastgøre på dørkarmen med ca. 1 cm ned, på trods af dette lukker døren som den skal alle andre steder.
At vende på ophængningen ville ikke fungere, da døren ville falde lige på gulvet, desuden er teksten på døren ved låsen lige nu.
Billede af hvordan døren ser ud lukket (undskylder for kvaliteten, har kun et meget dårligt kamera)

Billede af hvordan det ser ud, hvor døren skal låse sig

Kunne ikke tage billede lige der, hvor problemet var, da det var for mørkt og ikke ville kunne ses, men i hver fald, døren misser hullet, hvor den skal fastgøre på dørkarmen med ca. 1 cm ned, på trods af dette lukker døren som den skal alle andre steder.
At vende på ophængningen ville ikke fungere, da døren ville falde lige på gulvet, desuden er teksten på døren ved låsen lige nu.
Senest redigeret:
Altså jeg kan jo justere karmen så det tætner omkring endnu mere, men afstanden som mangler er stadig ca. 1 cm om end noget mindre...
Medlem
· Stockholms Län
· 702 indlæg
Læs igennem denne.
http://pubsys.kooper.se/dooria2011/...rige/Monteringsanvisning_innerdorr_SWE_NY.pdf
Sæt dig og overvej, hvordan karmhylsorna flytter hver side af karmen. På hængselssiden påvirkes også døren, når man tipper karmen op og ned. Skru ikke tilfældigt (det har jeg gjort), det bliver for kompliceret med 8 forskellige skruer.
http://pubsys.kooper.se/dooria2011/...rige/Monteringsanvisning_innerdorr_SWE_NY.pdf
Sæt dig og overvej, hvordan karmhylsorna flytter hver side af karmen. På hængselssiden påvirkes også døren, når man tipper karmen op og ned. Skru ikke tilfældigt (det har jeg gjort), det bliver for kompliceret med 8 forskellige skruer.
Tak for filen.
Jeg har prøvet at justere lidt, som jeg tænkte ville gøre det rigtigt, og har bemærket nogle problemer. For det første virker overstykket at være noget for langt, så der er endda et lille mellemrum i det øvre hjørne af døren, hvor man kan se lige igennem (den slutter altså ikke korrekt der). Derefter er den nederste karmhylse på den anden side af hængslerne ødelagt (var sådan da jeg fik døren), så det er ikke muligt at justere den korrekt og præcist.
Edit: Tror nu, jeg ser, hvad der kan være problemet, tror der er for lidt afstand mellem karmen og reglen på den ene side, da den regel er en anelse skæv; hvis man ser på døren, når den lukkes, ser man, at mellemrummet mellem døren og det nedre hængsel er mindre end mellemrummet mellem døren og hængslet på den øvre del af døren.
Jeg har prøvet at justere lidt, som jeg tænkte ville gøre det rigtigt, og har bemærket nogle problemer. For det første virker overstykket at være noget for langt, så der er endda et lille mellemrum i det øvre hjørne af døren, hvor man kan se lige igennem (den slutter altså ikke korrekt der). Derefter er den nederste karmhylse på den anden side af hængslerne ødelagt (var sådan da jeg fik døren), så det er ikke muligt at justere den korrekt og præcist.
Edit: Tror nu, jeg ser, hvad der kan være problemet, tror der er for lidt afstand mellem karmen og reglen på den ene side, da den regel er en anelse skæv; hvis man ser på døren, når den lukkes, ser man, at mellemrummet mellem døren og det nedre hængsel er mindre end mellemrummet mellem døren og hængslet på den øvre del af døren.
Senest redigeret:
Medlem
· Stockholms Län
· 702 indlæg
Der skal være luft mellem karm og regel på begge sider. Dørkarmen hænger ligesom bare i karmskruerne/karmhylserne. På yderdøre/vinduer er det et krav for at kunne dreje fra begge sider (1,5cm/side plejer jeg at sigte efter). Men jeg ville nok også dreje indendørs for at mindske lyd.
Hvor stort er hullet i væggen? Hvis du har f.eks. en 9x21 dør, skal hullet i væggen (mellem reglarne) være 900mmX2100mm.
Hvis en karmhylse er beskadiget, ville jeg nok tage karmen ud og sætte en ny ind (findes i forskellige længder, så du skal tjekke, at det ser ud til at passe). Hvis et hul er for slidt til karmskrue, er det bare at bore et nyt Ø14mm hul et stykke fra (ingen tænker over, at der er nogle plastplugs ekstra på den færdige dør).
Har du hylser eller skruer? Hylser anbefales, da man kan skrue frem og tilbage næsten så meget som helst uden at træhullet, man har boret, bliver for stort/slidt.
Kort hvordan jeg ville montere en dør (frit fra hjertet så momenter kan mangle, eller så husker jeg forkert), forudsat at hullet er passende stort, hvis det er for lille, ville jeg købe en mindre dør, er det for stort, lægge på reglar, der findes som sagt forskellige lange karmhylser, og man vil have ret mange gevind i indgreb i karmen, men samtidig må den ikke stikke ud i dørhullet:
Kæmp videre! Næste gang dør/vindue skal monteres, vil det gå dobbelt så hurtigt.
Tærsklen i øvrigt. Er der noget at skrue den i? Husk at forbore (lige så stort hul som skruven, gevindet tager fat i det nedenunder) og fordybe så den ikke sprækker.
Der findes nogle klip at kigge på (der findes sikkert meget mere på Youtube)
http://www.mittnyahus.tv/hur-goer-snickaren/item/144-montering-av-innerdorr
http://www.mittnyahus.tv/hur-goer-snickaren/item/13-montering-av-trafonster
Hvor stort er hullet i væggen? Hvis du har f.eks. en 9x21 dør, skal hullet i væggen (mellem reglarne) være 900mmX2100mm.
Hvis en karmhylse er beskadiget, ville jeg nok tage karmen ud og sætte en ny ind (findes i forskellige længder, så du skal tjekke, at det ser ud til at passe). Hvis et hul er for slidt til karmskrue, er det bare at bore et nyt Ø14mm hul et stykke fra (ingen tænker over, at der er nogle plastplugs ekstra på den færdige dør).
Har du hylser eller skruer? Hylser anbefales, da man kan skrue frem og tilbage næsten så meget som helst uden at træhullet, man har boret, bliver for stort/slidt.
Kort hvordan jeg ville montere en dør (frit fra hjertet så momenter kan mangle, eller så husker jeg forkert), forudsat at hullet er passende stort, hvis det er for lille, ville jeg købe en mindre dør, er det for stort, lægge på reglar, der findes som sagt forskellige lange karmhylser, og man vil have ret mange gevind i indgreb i karmen, men samtidig må den ikke stikke ud i dørhullet:
- bor Ø14mm hul i sidestykkerne (4 på hver side) og monter karmhylser. Bor fra den lakerede side, det springer gerne når man går igennem, alternativt monter en offerbit med tvinge.
- sæt karmsiden med hængslerne op og juster, så der er ca. 1,5 cm til væggen (hvis hullet er korrekt størrelse, ellers må man kompensere).
- Tag vaterpasset frem og tjek, at karmen ikke hælder udad eller indad (set fra rummet) ***vigtigt at det bliver lige, svært at montere om da skruen gerne går ind i de gamle huller*** og monter skruerne (stram til). Forhåbentlig hælder karmen ikke indad eller udad fra rummet nu, kontrolmål.
- Tjek at karmsiden er lige (vaterpas) indad eller udad i selve dørhullet. Hvis ikke, kompensér med karmhylserne (løsne skruen først). Nu skal det være lige i begge retninger.
- hæng døren på.
- læg tærskel og overligger i.
- monter den anden karmside (lodret i begge retninger).
- Luk døren og tjek, hvor der bliver huller mellem dør og karm (bemærk at ingen del af sidokarmstykkerne skal være i kontakt med væggen/reglene).
- Nu begynder justeringen... hvis døren ser ud til at hælde til en side, justerer man med karmen, der har hængsler for at dreje døren op (karmhylserne). Så skal du justere hullet mellem dør og karm (låsesiden) med karmhylserne.
- Jeg har set, at man kan krydsmåle for at tjekke, at karmen er vinkelret, men der slap min mentale formåen op, og jeg antager, at jeg har haft held, som ikke har haft brug for det.
Kæmp videre! Næste gang dør/vindue skal monteres, vil det gå dobbelt så hurtigt.
Tærsklen i øvrigt. Er der noget at skrue den i? Husk at forbore (lige så stort hul som skruven, gevindet tager fat i det nedenunder) og fordybe så den ikke sprækker.
Der findes nogle klip at kigge på (der findes sikkert meget mere på Youtube)
http://www.mittnyahus.tv/hur-goer-snickaren/item/144-montering-av-innerdorr
http://www.mittnyahus.tv/hur-goer-snickaren/item/13-montering-av-trafonster
Senest redigeret:
Medlem
· Stockholms Län
· 702 indlæg
Edit: Kom lige i tanke om noget... man skruer nok karmen (side og overstykket) sammen først har jeg for mig. Men grundideen er, at man kun fastgør hængselssiden først og hænger døren ind, og derefter skruer fast låsesiden.
Er overstykket vandret?
Føles jo som den ene karm sidder højere oppe end den anden!?
Forudsat at karmene allerede sidder lodret.
Føles jo som den ene karm sidder højere oppe end den anden!?
Forudsat at karmene allerede sidder lodret.