Hej!

Jeg står mellem valget om enten at udskifte alle vores inderdøre til nye og forsøge at få dem til at passe i de åbninger, vi har (hus fra 1948), eller at købe matchende døre til de nye vægge, vi har bygget. Det lader til at være svært at ændre de eksisterende åbninger på grund af bærende funktion osv.

Dørene er tunge (!) og lader til at være af en træramme med en masonitplade i, men hvor lydisolerende er de egentlig? Grunden til, at jeg vil skifte dem, er for at få det mere ensartet i huset samt lydisolerende, men måske er det sådan, at de døre fra fortiden stadig er de bedste på markedet?

Hvad har I af råd/tips??

Tak på forhånd!

BirgitS
I almindelige butikker kan du næppe finde døre, der passer til de gamle karme. Enten kan du bestille nye døre efter mål på et snedkeri, eller også må du skifte karmene, og så skal døråbningerne hæves og udvides eller indsnævres for at fungere med de nye karme.

Tunge døre er normalt mere lydisolerede end lette døre.

Når det kommer til lydisolering, skal man også tænke på ventilationen i huset. Det plejer at være nødvendigt med åbninger over, under eller ved siden af dørene for at ventilationen kan fungere.

• Synes
il_duce og 1 anden
  • Laddar…
I Isabelle Norén sagde:
Dørene er tunge
Ville aldrig bytte kvalitet´sdøre fra 40'erne ud.
Send dem til nymaling i valgt farve.....(måske 2 farver som passer godt dør+vindue)

En tung dør er god set ud fra lyddæmpning & lydtransport (føre videre vibrationer)
Så kan man sætte en tyndere indvendig dørliste af god kvalitet & endnu bedre lydisolering.

Nye døre med nogenlunde kvalitet starter på ca 7.000 kr & den svenske producent GK-doors kan jeg personligt godt lide.
Her er døren jeg valgte til alle rummene, så valgte jeg de 2 døre til badeværelserne med 30 cm vindue med mat glas.

https://www.gkdoor.se/sv/products?category=1&product=15

https://www.gkdoor.se/products?category=2&product=48 (men med grå vinduesramme)

MvH Jawen

• Synes
Isabelle Norén og 1 anden
  • Laddar…
J
J jawen sagde:
Ville aldrig bytte kvalitetsdøre fra 40'erne.
Send dem ud til at blive malet i en valgt farve.....(måske 2 farver, der går godt sammen døre+vinduer)
Enig. Fanérdøre fra 40-50'erne er lidt synd at male, men hvis de er slidte og alternativet er at de smides væk så absolut, mal dem... Kvaliteten er sandsynligvis meget højere end nyere døre.

Jeg bemærker på alt i vores mere end 100 år gamle hus bliver dårligere jo nyere det er. Det, der blev sat ind i 40'erne, er måske ikke altid så passende i et århundredeskiftehus, men af bedre kvalitet end det, der blev sat ind i 60'erne. Det, der blev udskiftet i 80-90'erne, er bare skrald. Så alt, der er fra 60'erne og ældre, skal man tage godt vare på og ikke udskifte unødigt, de byggede med solide materialer og godt tømmer på den tid! Rigtigt vedligeholdt så tror jeg, at det meste fra den tid holder flere menneskealdre! (eller siger man hens eller menneskealdre? ;) )

• Synes
Isabelle Norén og 2 andre
  • Laddar…
T
J JohanLun sagde:
Enig. Finérdøre fra 40-50'erne føles lidt synd at male, men er de slidte og alternativet er, at de kasseres, så absolut, mal dem om... Kvaliteten er sandsynligvis meget højere end nyere døre.

Jeg bemærker, at alt i vores mere end 100 år gamle hus bliver ringere jo nyere det er. Det, der blev sat ind i 40'erne, er måske ikke altid så passende i et århundredeskiftehus, men af bedre kvalitet end det, der blev sat ind i 60'erne. Det, der blev udskiftet i 80-90'erne, er bare skrald. Så alt, der er fra 60'erne og ældre, bør man tage godt vare på og ikke udskifte uden grund, de byggede med solide materialer og god træ dengang! Passet rigtigt, så tror jeg, at det meste fra den tid holder flere generationer! (eller siger man hens eller mens? ;) )
Måske det kønsneutrale generationer?

Jeg er enig i, at trækvaliteten generelt er blevet dårligere siden 60'erne, selvom der er dem, der laver f.eks. vinduer og specialsnedkeri, som holder på kvaliteten.

Jeg er enig i, at det bliver svært at finde nyproducerede døre, der passer i de gamle karme, medmindre man går til et snedkeri, der laver dem. Tidligere blev der lavet overfalsede døre, og nu om dage er dørbladene uden fals/profil.
Vi traf valget om at forsøge at finde ældre overfalsede gabondøre ved vores tilbygning, men da vi havde brug for så mange, måtte vi nøjes med en ny dør i de rigtige mål (handikaptilpasning i badeværelse) i stueetagen, der passer med de eksisterende døre, og købe nyproduceret til overetagen. Det blev OK, men helt klart ikke samme følelse som hvis vi havde kunnet finde ældre døre (eller kunne/vil lægge de ekstra penge på specialfremstilling).

Hvordan ser de døre ud, som I har, og hvor har I ledt efter nye/erstatningsdøre? Der er jo virksomheder, der tager sig af ældre husdetaljer og sælger dem.

Der findes nyproducerede døre, der kan give lige så god lydisolering som ældre døre, men de koster og vil (formentlig) ikke matche jeres eksisterende døre.

• Synes
Isabelle Norén
  • Laddar…
Tak for svar!! Kan vedhæfte billeder af dørene, tror ikke de har været i Gabon, men altid været malede 🤓

Jeg bliver nok mere og mere komfortabel og begejstret ved tanken om at beholde dem, male dem i den farve man ønsker, da de allerede som sagt har karme på plads. Det som startede min tanke på at skifte var fordi vi byggede en ny væg som skal have to døre, og lavede åbningen i dagens mål og da tænkte jeg, at jeg lige så godt kan skifte alle. Dog indså jeg også, at hvis man skal have gode døre, så skal man virkelig betale, og de penge vil jeg gerne bruge på andet 😆 Vi har løsnet på visse karme for ændring af planløsning, og der stod da gårdens navn på, så lidt synd er det, hvis de skal skiftes ud ☺️

Så det lader til, at jeg beholder dem!

I Isabelle Norén sagde:
Billeder af dørene!
Dørene du viser på dine billeder "føles" ikke som fra 40'erne, men ser tilstrækkeligt "robuste" ud til at beholde.

Du kan jo også dekorere dem med tilpassede lister eller skabe dørspejle på dem for relativt små penge.
Dem der vil blive kanonflotte, hvis du dekorerer dem og får dem professionelt malet.
Nogle eksempler i links:

https://husohem.se/artiklar/20181210/sa-har-gor-du-din-egen-spegeldorr/

https://gds.se/fonster-och-dorrar/dorrar/den-morka-slata-dorren-forvandlas-till-en-vit-spegeldorr

https://www.sekelskifte.com/product/list-fransk-spegellist-utan-urfrasning

https://www.temu.com/kuiper/dn9.htm...03_1ABpm07UrFXbQy9BuD-4ztsmKHJ3hoC6ZMQAvD_BwE

https://www.d-cor.se/produkter/hoer...1sxNuA-Jsla_gzB1TCUjhv9PUDKndj8RoCZWIQAvD_BwE

Kun din fantasi sætter grænserne!

Mvh Jawen

• Elsker
Isabelle Norén
  • Laddar…
Jeg ville beholde dem, har boet med sådanne døre. Nye døre passer jo heller ikke rigtig ind i et ældre hus.

• Synes
Isabelle Norén og 1 anden
  • Laddar…
J jawen sagde:
Dørene, du viser på dine billeder, "føles" ikke som fra 40'erne, men ser tilstrækkeligt "robuste" ud til at beholde.

Du kan jo også dekorere dem med tilpassede lister eller skabe dørfyldninger på dem for relativt små penge.
De der bliver super flotte, hvis du dekorerer dem & får dem professionelt malet.
Nogle eksempler i links:

[link]

[link]

[link]

[link]

[link]

Kun din fantasi sætter grænserne!

Mvh Jawen
Måske er de ikke fra 40'erne, jeg har bare fået det indtryk, da de sidder i karme, som på sin vis "sidder" naturligt i husets konstruktion 😅👌🏻 Kan man have skiftet dem nogle årtier måske?🧐

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.