Jeg tænkte på at mure en indervæg op af murblokke (letklinker som Leca) i kælderen. Væggen bliver lidt over tre meter lang, lige og går mellem to eksisterende vægge. Loftshøjden er 2,40 m. En dør vil blive placeret tæt på midten, men jeg har endnu ikke bestemt dørens bredde.

Spørgsmålet er, hvordan jeg skal gå til værks over døråbningen.

Jeg har ikke formået at få nogen prisoplysning på Lecabjælke (eller tilsvarende fra et andet mærke). Burde det ikke fungere fint med en vinkeljern eller to over døråbningen? Dimensionerne på blokkene er 9 x 19 x 59 cm (altså 9 cm bredde på væggen før pudsning).

Det tog 5 sekunder at google en pris på 1290kr hos beijer for en bjælke, der er 1,5 m lang. Vinkelbeslag, selvfølgelig afhængig af hvor lange de er, lyder som en tommeløsning. Køb en bjælke eller støb en selv. Stålbjælke fungerer jo også og kan jo købes for hundredevis af kroner på blocket.

Hmmm... Jeg har brugt mere end 5 sekunder på at søge i Beijers sortiment. Finder 95 mm-bjælke, men ikke 90. Under alle omstændigheder ved jeg nu, at bjælken koster omtrent det samme som blokke, mørtel, armering og puds tilsammen.

Angående nissetjesen så må jeg måske præcisere mig:

Jeg indser nu, at vinkeljern kan betyde flere ting. Jeg tænker på en bjælke med et tværsnit som et L (sv.wikipedia.org/wiki/Vinkeljärn). To sådanne af passende dimension burde kunne fungere som en U-bjælke til at lægge murblokkene i. Er dette stadig at betragte som en nissetjes, eller er jeg nu inde på stålbjælketjesen?

Det går udmærket, køb en model der er mindst 50 høj på den ene side, optimalt 40*60 eller lignende.
Høje siden vertikalt på ydersiden så du får stabilitet.
Fold disse ind i eksisterende block så de lander jævnt med væggen som derefter pudses eller beklædes.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.