Hej :),
for et garagebyggeri skal jeg ifølge K-tegningen have dobbelte tagspær ved hver side af
tagkviste på loftet. Tagspærene kommer selvfølgelig fra fabrikken og kan derefter monteres
sammen på stedet.

Undrer mig bare over hvordan.
- Fjerne sømpladerne på indersiden og skrue/limme sammen?
- Lade sømpladerne sidde og fylde rummet mellem de dobbelte tagspær med en
remse 6mm krydsfiner?
- Eller behøver jeg slet ikke være så omhyggelig?

Når det gælder samlingen i tagspærene, kan man jo placere dem, så den ender samme sted over hele bjælkelaget (Alternativ B) eller vende hver anden tagspær (Alternativ A), betyder det overhovedet noget?

MvH
Hobbit

Har brugt Bjeklings bog (Tagstolsbogen) til at regne på spær. Efter hvad jeg har forstået, er det sømantalet, de rigtige plader og den rigtige dim, og kvaliteten på træet, der afgør stabiliteten i en spær af en given konstruktion og spændvidde. Det lyder, for mig, som en meget dårlig idé at fjerne noget af dette for at fastgøre spærene tæt mod hinanden.

Mikael_L
Fjern nogle sømplader skal du naturligvis ikke gøre.
Enten lægger man en tynd plade imellem, men jeg tror faktisk mest på alt tre. Funktionen for disse stolper afhænger jo ikke af nogen samvirken mellem spærene. Hver bærer halvparten af lasten, klart.

Hvis ikke andet forstyrrer eller komplicerer, ville jeg nok vende spærene efter A.
Det er sandsynligvis helt unødvendigt, men det ville føles lidt godt, på en måde. :)

Senest redigeret:
Fjern nogle spidsplader skal du naturligvis ikke gøre.
Enten saler man på med noget tyndt imellem, men jeg tror faktisk mest på alt tre. Funktionen for disse stole er jo ikke afhængig af nogen samvirken mellem takstolene. Hver og en bærer halvdelen af lasten, klart.
Tak for svar

Tænkte mig nok det - men nogle gange vil man gerne høre det fra en anden også

Samlingerne da - Alternativ A eller B?

Mikael_L
Jeg tager ikke gift på min mening, jeg er jo ingen konstruktør. Men lidt halvkoll på forskellige ting og snusfornuft siger mig så ... :)

Men hvad ville et forum være uden ildsjæle som dig?
Mere end 13.000 indlæg
Og svar på næsten alt

En stor eloge til dig i hvert fald!!

Nu har jeg ikke købt spær fra fabrik, men gætter på at de fremstilles i en form for jig, hvis du vender hver anden er der vel risiko for at det ikke bliver helt symmetrisk. Nu teoretiserer jeg bare, men det bliver ofte sådan når man bygger spærene selv, det bliver fx nogle mm fejl på den ene side sammenlignet med den anden.

Mine spær jeg købte til tilbygningen havde de tegnet pile på som pegede horisontalt for at vise at spærrene skulle pege i samme retning. Sandsynligvis på grund af det pbengtsson siger. Derfor kan det blive et problem at vende spærrene så samlingerne ikke ender det samme sted.

Thomas Lundquist
Det er bare at sømme stolene sammen på stedet, som de leveres. Det kan gøres på jorden eller på hammerbåndet og ikke på nogen speciel måde.
Men som sagt skal de sømmes sammen med samlingerne på samme sted.

Senest redigeret:
Du skal absolut have alle spær i samme retning, ved presning i jigg kan de meget vel være nogle centimeter usymmetriske, vender du en, fordobles fejlen. Mange producenter markerer med fx sprayfarve for at man ikke skal vende et spær i den forkerte retning:/MLj

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.