Hej!
Vi har for nylig købt et rækkehus, hvor langvæggene sidder sammen med naboernes.
Jeg skal nu sætte et nyt køkken op på en væg, der vender mod naboen, og har tænkt mig at demontere al gips og sætte et lag krydsfiner og et lag gips på det.
Som væggen er bygget i dag, sidder der dobbeltgips uden plastfolie.
Mine spørgsmål:
1. Har dobbeltgipsen noget med brandsikkerheden at gøre?
2. Skal der ikke være noget plastfolie mod naboen?
3. Hvis det har med brandsikkerheden at gøre, findes der så en anden plade, man kan bruge, som samtidig kan skrues i?
Taknemmelig for svar
Nils-Gunnar Rapp
Vi har for nylig købt et rækkehus, hvor langvæggene sidder sammen med naboernes.
Jeg skal nu sætte et nyt køkken op på en væg, der vender mod naboen, og har tænkt mig at demontere al gips og sætte et lag krydsfiner og et lag gips på det.
Som væggen er bygget i dag, sidder der dobbeltgips uden plastfolie.
Mine spørgsmål:
1. Har dobbeltgipsen noget med brandsikkerheden at gøre?
2. Skal der ikke være noget plastfolie mod naboen?
3. Hvis det har med brandsikkerheden at gøre, findes der så en anden plade, man kan bruge, som samtidig kan skrues i?
Taknemmelig for svar
Nils-Gunnar Rapp
1. To funktioner. Dels brandadskillende lejlighedsvæg og dels støjreducerende. Så to gips skal du have, og du kan jo sætte plyfa/plywood bagved disse.
2. Ingen plastik i indervægge
3. Alternativet er, at du kortlar mellem reglarne der, hvor du skal skrue dine skabe
2. Ingen plastik i indervægge
3. Alternativet er, at du kortlar mellem reglarne der, hvor du skal skrue dine skabe
Dobbeltgips er på grund af brandsikkerheden, samme fremgangsmåde som hvis man har garagen væg i væg med huset.
Skal du virkelig rive alting ned?
Jeg ville have sat en bærelist i træ op og fastgjort denne/disse i væggens regler og derefter skrue skabene i denne. Alternativt kan man bruge Ikeas bærelist i metal, som man kan vælge til. Jeg antager, at andre køkkenleverandører bruger lignende systemer.
Dette ville spare mange mandetimer og materialomkostninger, plus at konen bliver glad, når køkkenet er færdigt lidt tidligere
Skal du virkelig rive alting ned?
Jeg ville have sat en bærelist i træ op og fastgjort denne/disse i væggens regler og derefter skrue skabene i denne. Alternativt kan man bruge Ikeas bærelist i metal, som man kan vælge til. Jeg antager, at andre køkkenleverandører bruger lignende systemer.
Dette ville spare mange mandetimer og materialomkostninger, plus at konen bliver glad, når køkkenet er færdigt lidt tidligere
Klik her for at svare