Jeg skal ansøge om byggetilladelse til en mindre tilbygget garage (3,5m x 8m). Jeg har været i kontakt med kommunen, som har haft et møde på byggetilladelsesafdelingen og stillet sig positive over for mit forslag. Min største begrænsning blev garagens bredde, grundens bebyggelsesprocent osv. Derfor en så smal garage.
Garagen kommer til at have tagterrasse (pulttag og 6º taghældning) og jeg har brug for lidt hjælp til konstruktionsberegninger og dimensionering.
En tanke jeg har, er at specificere en bestemt flade i byggetilladelsen, som er dimensioneret til at kunne stille et spa-bad på. (Se vedhæftede billede)
Hvor jeg bor, er det snezone 2,5. De lilla streger er limtræ i cc30, hvor spa-badet kan stå. De blå streger er limtræ til terrassebjælkelag i cc60.
Jeg har foreløbig beregnet belastningen på fladen, hvor spa-badet skal stå, til 8,5kn/m2 (Spa-bad 5kn/m2 + Bjælkelag 1kn/m2 + Sne 2,5kn/m2) og resten af terrassen til 3,5kn/m2. Dette er meget omtrentlig, og ret mig gerne, hvis jeg er helt forkert på den.
Dimensionen på limtræsbjælkerne bør vel være som at beregne på et terrassebjælkelag med ekstra tilføjet belastning. Dette tror jeg, at jeg kan beregne, og der findes jo færdige beregningsprogrammer til det. Men det, der føles sværere, er belastningen på garagens og husets ydervægge.
Mine spørgsmål:
1. Tror I, at husets ydervæg kan bære belastningen?
Husets ydervæg mod gavlen er 10m lang, og der er ingen bærende indervægge. Huset har fagværkstagstole. Reglerne i ydervæggen er 145x45mm i cc60. Huset står på en krybekælder med leca-blokke.
Jeg forestiller mig, at en bæreline fastgøres direkte mod dette bjælkelag (se rød streg).
Vil husets bjælkelag kunne bære denne vægt? Bliver der en slags trækbelastning i sidde retning - tænker, så væggen ikke velter
2. Bærelinen
Hvordan beregner jeg dimensionen på bærelinen fastgjort til facaden? Og hvad kan den tænkes at blive?
3. Garagens ydervæg
Her forestiller jeg mig 120x45mm i cc60. Er det tilstrækkeligt, og hvordan beregner jeg det?
4. Noget andet jeg bør tænke over?