Kommer i hjørnerne have 140x140 limträ for at det passer godt med skydedørene.
Derefter have liggende 140x225 som bærende bjælke, hvor skydedørene fastgøres i overkanten.
Tagspær bliver 45x225 med cc ca 1000mm og spændvidden er 4m. Tanken er at have 32-50mm kanalplasttag.
Er limträ bedre valg for hulfasthed samt at de ikke skal slå sig?
Lad os sige 42x180 limträ som tagspær.

Vil helst ikke have nogen tværgående bjælke ligesom dette for udseendets skyld. Ser I nogen problemer med dette?
Er der risiko for at 45x225 tagspærene slår sig, og jeg skal have noget tværgående for den sags skyld?

IMG_6585.JPG

Selvfølgelig med en hvidmalet tværgående bjælke så bliver det ikke meget grimt, men er det et must, hvis jeg ikke vil risikere, at de skal bevæge sig for meget?

19527981-G2vb9.jpg

Senest redigeret:
Limtræ er mere stabilt og slår sig slet ikke i samme grad som almindelige spær, men omkostningen er meget højere.
220*45 med kvalitet C24 holder forudsat at spærene er afstivede mod vipning.

Et tip er at male oversiden af tagets spær hvid for et pænere udseende, ellers vil de skygge ud på plasttaget.

huggan sagde:
Limtræ er mere stabilt og slår sig slet ikke i samme grad som almindelige reglar, men omkostningen er meget højere.
220*45 med kvalitet C24 holder forudsat at reglarne er afstivede mod vipping.

Et tip er at male oversiden af tagreglarne hvid for et flottere udseende, ellers vil de kaste skygger ud på plasttaget.
Som jeg har forstået det, er det vigtigt, at de er hvide på oversiden, så man får samme temperatur. Skulle tagreglarne være sorte på oversiden, er der risiko for, at kanalplasten revner, fordi det bliver varmt på kun en bestemt del af pladen.
Tak. Skal gøre som på billedet ovenfor. Tage og afstive 2 steder på disse 4m og bruge 45x225 limtræ.

• Synes
mare
  • Laddar…
Kanalplast og almindelige reglar til spær anbefaler jeg ikke. Dette på grund af at kanalplastens anliggningsflade på tagprofilen ikke er mere end 10-12 mm. Regelvirke slår/og vrider sig for meget og kanalplasten kan glide ud. Tværreglar bruger man på tag med kanalplast når længden på taget overstiger 2,5m.

B
Kør 56x225 tagregler, du skal jo klare snelast uden for stor nedbøjning. Den tværgående (som IKKE skal sænkes ind for det svækker reglen) skal ikke være nødvendig, hvis c-c målet er ok med tanke på længden.

samme med glassektionen, hvor langt spænd er det?

lavede et glastag, med 56x225 (men kun 3m), og en af bærelinjerne i enden blev en 66x315 for at klare nedbøjning...

V verktygsgurun sagde:
Kanalplast og almindelige lægter til spær anbefaler jeg ikke. Dette pga at kanalplastens anliggningsflade på tagprofilen ikke er mere end 10-12 mm. Træet slår/og vrider sig for meget og kanalplasten kan glide ud. Tværlægter har man på tag med kanalplast når længden på taget overstiger 2,5m.
Gammelt indlæg fra dig men jeg søger information om tværgående lægter til kanalplasttag lige nu.

reagerede på dit svar om at almindeligt træ med kanalplast. Det føles usandsynligt da aluminiumprofilen (60mm bred) langs spæret er skruet med c/c 300mm. Træet skal altså lykkes at vride denne profil mener du?

• Synes
crillux
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.