3,441 læst ·
3 svar
3k læst
3 svar
Dimensionering, regel for at løfte ting med
Har søgt på både google og byggahus, men finder ingenting fornuftigt 
Kan I hjælpe mig med dette?
Jeg undrer mig over, hvordan man beregner maksbelastning på en bjælke, der hviler på støtte i begge ender?
F.eks. jeg har en bjælke på 45x220 som er 2,5m lang, hvor meget kan man belaste den med et hængende objekt på midten (værste sted)?
Hvis jeg ville løfte lidt skrot 25kg, 250kg, 2500kg
Kan I hjælpe mig med dette?
Jeg undrer mig over, hvordan man beregner maksbelastning på en bjælke, der hviler på støtte i begge ender?
F.eks. jeg har en bjælke på 45x220 som er 2,5m lang, hvor meget kan man belaste den med et hængende objekt på midten (værste sted)?
Hvis jeg ville løfte lidt skrot 25kg, 250kg, 2500kg
Kig på traguiden.se, bjælkelagsdimensionering, så kan du få en vurdering af, hvilken belastning det kan klare... husk at forskellige bjælker er klassificeret forskelligt, K24 for konstruktionsvirke.
Du kan nok forholdsvist roligt regne med, at det er nærmere 2500 kg, der gælder fremfor 250... men hvis du skal hænge en bil op i loftet over hovedet eller noget, bør du nok kontrollere det
Du kan nok forholdsvist roligt regne med, at det er nærmere 2500 kg, der gælder fremfor 250... men hvis du skal hænge en bil op i loftet over hovedet eller noget, bør du nok kontrollere det
Hold da op, hvilken god side, en masse interessant 
Havde tænkt mig at løfte en drejebænk af traileren, ukendt vægt, måske 500 kg. Absolut max 1 ton.
Det bliver to bjælker, så det burde ikke være et problem. Det bliver heller ikke belastet i midten af bjælken.
Havde tænkt mig at løfte en drejebænk af traileren, ukendt vægt, måske 500 kg. Absolut max 1 ton.
Det bliver to bjælker, så det burde ikke være et problem. Det bliver heller ikke belastet i midten af bjælken.
Jeg løftede vores ovn på ca. 300 kg på denne måde:-PC- sagde:
http://www.akkk.se/huset/flying/index.htm
http://www.akkk.se/huset/hole/index.htm
Jeg kan dog ikke huske om det var 45*95 eller 45*120, træ er stærkere end man tror
Klik her for at svare