6,093 læst ·
21 svar
6k læst
21 svar
DIMENSIONERING: Monster til limtræsbjælke. Sæt garageport under bærende søjle
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
90x270 tror jeg godt, man kan satse på, selvom den er højt udnyttet. Både kort- og langtidsefterbøjning er små, så her kan man være lidt modig
Som nævnt skal helheden gennemgås ved valg af bjælke. Eftersom søjlen er 115x115, så forenkler en 115 bred bjælke fastgørelsen, også hvis de nye søjler er 115x115. Det bliver lidt overdimensioneret, men det forenkler en hel del. Derefter må man ikke glemme at afstive bjælken i sideled i overkant ved støtterne.
Som nævnt skal helheden gennemgås ved valg af bjælke. Eftersom søjlen er 115x115, så forenkler en 115 bred bjælke fastgørelsen, også hvis de nye søjler er 115x115. Det bliver lidt overdimensioneret, men det forenkler en hel del. Derefter må man ikke glemme at afstive bjælken i sideled i overkant ved støtterne.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 indlæg
Jeg er enig.A ArneTW sagde:
Hvis jeg har forstået det korrekt, er der ikke behov for noget specielt over garagedøren, forudsat at man leder lasten fra tagbjælken ned på siderne af garagedøren.
Men der er mange måder at flå en kat på.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
At lægge en bjælke over porten er meget mere rationelt og stiller meget mindre krav til udførelsen af forbindelser osv. end hvad en "tagstol" ville gøre. Jeg vil anbefale at bruge en bjælke.
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis søjlen med nocklasten er 115x115, vil jeg foreslå en bjælke med dimensionen 115x225 (grænsetilfælde) eller 115x270 (helst).
Klik her for at svare