Skal bygge en åben veranda og overliggere på kortsiderne bliver sandsynligvis 125x125 mm i massiv træ, 2500 mm lang.

For understøttelsen har jeg to muligheder.

1. Fastgørelse i væggen og kun på en stolpe 2500 mm fra væggen.
2. Samme, men desuden en stolpe 1900 mm fra væggen.

Tilfælde 1 bliver da, som jeg ser det, bevægelig understøttelse i begge ender, mens tilfælde 2 bliver fast indspænding i yderenden.

Det enkle spørgsmål er, om tilfælde 2 giver 24% (lineært forhold) mindre nedbøjning end 1, eller om det bliver betydeligt bedre?!

Er der nogen, der har formlerne i hovedet, det er cirka 35 år :eek: siden jeg læste styrkelære.. ?! ..

Billede af tilfælde 1! Bjælken går over trappen.

Illustration af et hus med en nybygget åben veranda med røde udliggere og gelænder, der strækker sig over en trappe.

Skal det se ud som på billedet (det ser meget fint ud) så bliver der ikke meget last at tale om, kan maks dreje sig om last fra 1m2 skråtag som bjælken skal tage op.

Jeg havde kørt på alt 1.

Jeg byggede lignende, min stolpe sidder i træfacaden, med 3 stk. 8mm skruer som går ind i stommen bagved. Hammarbandet/overliggeren er derefter fastgjort til stolpen. Kan du/vil du ikke stille stolpen på "gulvet"?

Ja, det skal blive som på billedet ovenfor. I alternativ 2 dog også med en stolpe umiddelbart til højre for trappen. Kan ikke tage æren for skitsen, vi hyrede en arkitekt nogle timer for flere år siden.

Inde ved væggen skal der blive en stolpe med tiden, men ikke til at begynde med, da huset skal pudses om. Tanken er derfor at fastgøre bjælken i eksisterende huller i væggen og montere (halv-)stolperne mod væggen senere efter pudsningen.

Billedet nedenfor viser den ikke så smukke virkelighed med spor efter den tidligere murede veranda, som jeg har revet ned. Det havde selvfølgelig været logisk at pudse huset først, men det ligger i fremtiden, og den nye dør skal beskyttes så hurtigst muligt, da den begynder at vise spor af vejret.

Husets facade med gammel puds, en rød dør, og en trappe til en betonplatform. Tidligere spor af en mur, der er blevet fjernet, kan ses.

Med hensyn til bjælken er jeg lidt bekymret for, at den vil hænge ned, hvis jeg ikke sætter en ekstra stolpe til højre for trappen, men I mener altså ikke, at der er nogen risiko?

Senest redigeret:
Er enig med de øvrige, en 5x5" på 2,5 m bøjer sig ikke under den belastning.

Lyder godt! Så bliver der ingen ekstra stolpe. Tak alle for rådene!!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.