skal rive en bærende væg, som er 9 meter lang med en pille i midten. så spændvidden bliver da 4,5 meter mellem pillen og væggen jeg har en hea 160 bjælke er den tilstrækkelig bjælken vil bære gulvbjælkelag på overetagen.
Du har givet os for lidt information til at kunne beregne dette.
En tegning/skitse ville være en god begyndelse.
Jeg har selv en HEA 160 som bærer min mellem-etage, så det kunne meget vel fungere i dit tilfælde også, men der er som sagt brug for mere info for at kunne fastslå det.
Tag kontakt med en Konstruktör, der kan komme og hjælpe dig.
Jeg ville aldrig spørge på et forum om, hvor kraftig en bærende bjælke skulle være, når det gælder de spændvidder.
Alt for meget, der kan gå galt.
Som sagt, det der skal du have professionel hjælp til. Hvis intet andet, så er det der en anmeldelsespligtig foranstaltning (indgreb i bærende konstruktion). Kommunen bør kræve en konstruktionstegning med beregninger.
Det inkluderer ikke kun dimensionering af bjælken, men også fastgørelse af bjælken, søjlens knækdimensionering, og at underlaget, fundamentet/kælderen tåler punktbelastningen fra bjælkens støttepunkter.
Bare som et eksempel: Hvis du har 5m fra bjælken til ydervæg, til begge sider. Og intet, der belaster på overetagen, ingen indervægge deroppe, ingen belastning fra ydertaget, som kan føres ned til bjælken.
Da vil belastningen på søjlen blive ca. 5 ton. Hvilket er en ret høj belastning.
Da regner jeg hver 4,5m strækning som en egen flade. En sektion af bjælken håndterer da en flade på 45 kvm. Gulv (i boliger) skal kunne belastes med 200kg per kvm + egenvægten af bjælkelaget, antager ca. 20 kg. Det giver, at hele fladen "vejer" 11.000 kg. Halvdelen af det optages af ydervæggene, halvdelen af bjælken i midten. Hver støttepunkt på bjælken optager halvdelen af det, dvs. 2750kg. Stolpen skal modtage lige så meget fra den tilstødende sektion, så stolpen får "dobbelt last", 5,5 ton. Dette er da kun en overslagsberegning for at påvise behovet for en konstruktør.
Hvis der så er nogen belastning på mellembjælkelaget fra indervægge, og evt. belastning fra ydertaget, som føres ned, kan man nemt komme op i dobbelt last og mere.
ja en konstruktør kan jo være god. Er ikke så langt nået endnu om jeg siger det.
Grunden til jeg vil gøre det er, at mellem-etagedækket i dag bæres af tømmerstokke, der ligger i skorstenen. Disse stokke vil jeg fjerne og erstatte med bjælken. Da torpargrunden har sat sig efter 100+ år, mens skorstenen har stået stabil, har det resulteret i for meget hældning på overetagen, det er ikke charmerende længere. Disse tømmerstokke ligger i tømmerstommens ydervægge, hvor bjælken også placeres. Søjlen kommer til at stå på en støbt plade.
En vis vægt fra takkonstruktionen vil blive båret op af dette også. Spærrene hviler mod ydervæggene samt en lang tømmerstok, der strækker sig fra ydervæg til ydervæg.
Sender lidt skitser med.
Og selvfølgelig er jeg klar over, at det ikke er nogle præcise svar, jeg får vil bare gerne have en lille fornemmelse om den her 160 bjælke kan række eller om det er helt galt.