Hej,

Jeg henvender mig først og fremmest til dette forum, da det er primært konstruktions styrke, som jeg tænker på.

Jeg skal bygge en terrasse og forsøge at lave en tidstypisk terrasse. Huset er bygget i 1945, hvilket betyder, at terrasserne ofte ser sådan ud.

En moderne altan med stålværn foran et hus, træmøbler på terrassen og en velholdt græsplæne i forgrunden, omgivet af grønne træer.
En altan fra 1945-stil på et hus med rød tagsten, gelænder og søjler, omgivet af haveplanter og træer.

Jeg planlægger at opnå dette med en bærende bjælke i væggen, den vil være lige over kælderfundamentet, som er af betonhulleblokke. Ovenfor (hvor jeg vil sætte bjælken) er der en bærende 2"x4" not og fer og skråtspikret plankeramme.

Pillerne havde jeg tænkt mig at bruge 200x200mm. I alt 4 stk. På længden 8m. Bærende bjælker tænkte jeg 2 stk. skruelimede 45x220, men kunne gå op til 3 stk. skruelimede (de kan jo være på pillerne).

Spændvidden på bjælkelaget bliver 3,5m. Jeg havde tænkt mig cc400 og 45x190, men kan jo gå op til 45x220, hvis det giver bedre styrke. Det hele vil være i "et felt" pga. højden på bjælkelaget, så jeg vil bruge bjælkesko til bjælkelaget.

Se billeder (ikke helt skalaenlige).

Hvad tror I? Er det underdimensioneret? Hvad er det svageste led?

Diagram, der viser konstruktionen af en altan med mål og specifikationer for bæring og bjælkelag. Inkluderer bærende stolper og bjælkesko.
Skitse af et hus med planlagt altan, viser bærende bjælker, stolper og dimensioner. Rød og grøn markering angiver bjælker og stolper.

Med venlig hilsen
Viktor J

Vinder jeg noget ved at lægge en ekstra bærende bjælke i midten (uden støtte), som f.eks. 2 stk. skruesammenlimede 45x220?
(Nu da jeg primært ikke vil have højde på bjælkelaget, tænker jeg, at man deler bjælkerne op i to dele, så de går fra ydre bærelinje- mellem bærelinje- bærelinje i væg)

Diagram over byggekonstruktion med bærende bjælker, skruefastgjort 45x220 mm, og en enkelt stolpe af trykimprægneret træ.

Reviderer mig selv

Tænker mig nu cc300 på bjælkelaget og 45x220. Bærelinjerne stadig skrue-limbede 2 eller 3 45x220.

Ifølge træguiden får jeg ca. 15mm nedbøjning med bjælkelagets opbygning. Men den tager ikke hensyn til, om bærelinjen også svajer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.