9,761 læst ·
21 svar
10k læst
21 svar
Dimensionering entresol/loft i limtræ
Hej alle dygtige byggere!
Jeg skal bygge en entresol/loft i min nye garage. Jeg skal bruge det som lager for bildelar og "fikarum/lounge". Det er 5,8 meter bredt, og det bliver 5,5-6 meter dybt. Tanken er at lægge bærende bjælker på stolper langs væggene på siderne og fastgøre gulvbjælkerne i dem, så gulvbjælkerne går tværs over garagen.
Hvad tror I om at have 3 stk 115x115 stolper på hver side og lægge en 66x315 bærende bjælke på dem. Derefter fastgøre 56x270 gulvbjælker i den bærende bjælke.
Ser frem til at høre fra jer alle bygger.
Venlig hilsen
Marcus
Jeg skal bygge en entresol/loft i min nye garage. Jeg skal bruge det som lager for bildelar og "fikarum/lounge". Det er 5,8 meter bredt, og det bliver 5,5-6 meter dybt. Tanken er at lægge bærende bjælker på stolper langs væggene på siderne og fastgøre gulvbjælkerne i dem, så gulvbjælkerne går tværs over garagen.
Hvad tror I om at have 3 stk 115x115 stolper på hver side og lægge en 66x315 bærende bjælke på dem. Derefter fastgøre 56x270 gulvbjælker i den bærende bjælke.
Ser frem til at høre fra jer alle bygger.
Venlig hilsen
Marcus
Ha ha ha ja, det er ikke nemt at forstå, når det ser ud som en 3-årig har tegnet 
Har et andet forslag også, hvis du kan regne på det også.
3 stk. 115x115 stolper langs væggene på langsiderne
Så lægge 90x315 eller 115x315 på dem direkte over lokalet (fra langside til langside), hvilket bliver 5,8 meter.
Så skrue 45x220 hvilende på 45x90 reglar, der er fastskruede i bærbjælkerne.
Kommer en lille sløret billede..
Har et andet forslag også, hvis du kan regne på det også.
3 stk. 115x115 stolper langs væggene på langsiderne
Så lægge 90x315 eller 115x315 på dem direkte over lokalet (fra langside til langside), hvilket bliver 5,8 meter.
Så skrue 45x220 hvilende på 45x90 reglar, der er fastskruede i bærbjælkerne.
Kommer en lille sløret billede..
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
I dit første eksempel har du tre limtræsbjælker med c/c 3m og spændvidde 5,8 m som hviler på hver sit par af limtræsøjler. Vil du have samme højde på bjælkerne, kan midterbjælken være 215x315 og øvrige bjælker 115x315. Fra et lastsynspunkt er det tilstrækkeligt med 90x90 søjler. Ovenpå limtræsbjælkerne lægger du konstruktionsvirke usamlet 45x145 C24 c/c 600 mm.
jeg har selv en lignende lokal i denne måling L12*5,9m bred. som skal bygges entresol dyb på 5 metre og bred 5,9m. er det nok at sætte en limtræsbjælke på tværs i starten af entresolen som bærende 405*5900mm så 45*220*5000mm 30 cc
Hej!
Jeg monterede 3 stk limtræsperler 115x115 på hver langside af lokalet, derefter lagde jeg 115x315 limtræsbjælker på dem tværs over lokalet.
I bunden af limtræsbjælkerne monterede jeg 45x90 lægter som støtteregel for 45x220 gulvreglerne, som blev monteret på cc 60 cm.
Derefter skruelimede jeg 22 mm gulvspånplade på det.
Håber du forstår, hvad jeg mener
PS. Har du købt lokale af Egenlokal.se?
Mvh
Marcus
Jeg monterede 3 stk limtræsperler 115x115 på hver langside af lokalet, derefter lagde jeg 115x315 limtræsbjælker på dem tværs over lokalet.
I bunden af limtræsbjælkerne monterede jeg 45x90 lægter som støtteregel for 45x220 gulvreglerne, som blev monteret på cc 60 cm.
Derefter skruelimede jeg 22 mm gulvspånplade på det.
Håber du forstår, hvad jeg mener
PS. Har du købt lokale af Egenlokal.se?
Mvh
Marcus
Hej fedt at du deler info med mig, jeg sætter pris på det! Jeg arbejder i Kumla. Men hvordan fastgjorde du limpelarna til gulvet? Jeg tænkte på at fastgøre entresolen til lokalets Stomme, som er synlig 2 længst bagved og de 2 i midten, hvad tror du? Mvh
Hej igen!
Jeg stillede dem bare på gulvet og skruede ca. 160 mm lange skruer lige igennem 115x115 limtræsstolpen og ind i væggen. Du kan jo stille den sidste stolpe mod den bærende ståldrager midt i garagen og den første længst inde mod væggen. Så låser du jo hele konstruktionen/entresol.
Skal du bruge 90x405 limtræsbjælker som du skrev, så brug 90x90 stolper, det bliver jo pænere
Mvh
Marcus
Jeg stillede dem bare på gulvet og skruede ca. 160 mm lange skruer lige igennem 115x115 limtræsstolpen og ind i væggen. Du kan jo stille den sidste stolpe mod den bærende ståldrager midt i garagen og den første længst inde mod væggen. Så låser du jo hele konstruktionen/entresol.
Skal du bruge 90x405 limtræsbjælker som du skrev, så brug 90x90 stolper, det bliver jo pænere
Mvh
Marcus