Jeg vil dog have en fin brændeskjul.

Jeg er helt ny til dette med at bygge ting, så jeg er vel en typisk person til at købe for groft tømmer. :)

Jeg skal også bygge en tørrestativ og så denne tegning, her er det også limtræ og måske overdimensioneret? https://www.byggbeskrivninger.se/bygg-med-limtra/bygg-en-torkstallning/

At jeg spørger om dimensioner og lignende handler mere om, at jeg skal lære, end at det skal blive korrekt, jeg forstår også, at en brændeskjul ikke er så vigtig.

• Synes
BengtH
  • Laddar…
J jehr sagde:
Hej,

Vil bruge denne tegning på brændeskjul: [link]

Men vil gerne øge bredden fra 2230 mm til 5000 mm

Vil limtræsstolperne 115x115 samt limtræsbjælken 90x180 klare det eller skulle I gå op en dimension?

Snøzonen er 2.5

Jeg forsøgte at kigge på Svensk Træ efter spændvidder, men jeg ved ikke, om 90x180 er en mærkelig dimension, da jeg ikke kunne finde det endda.

Hvis jeg skal op en dimension, kan det måske se mærkeligt ud, og det er måske bedre at bygge to brændeskjul sammen i henhold til dimensioneringen i tegningen.

Taknemmelig for input :)
Sæt blot en midterstolpe, så er snebelastning på et så lille tag vel minimal. 90x45 burde vel være tilstrækkeligt til både tag og stolper, synes jeg, især hvis du placerer det op ad en væg.

Skal det stå frit, må du sætte det ordentligt fast i jorden, så det ikke vælter, når det blæser. Billige jordskruer?

J jehr sagde:
Jeg vil dog have et fint brændeskur.

Jeg er helt ny på dette med at bygge ting, så jeg er vel en typisk person til at købe for groft tømmer. :)

Jeg skal også bygge en tørrestativ og så denne tegning, her er det også limtræ og måske overdimensioneret? [link]

At jeg stiller spørgsmål om dimensioner og lignende handler mere om, at jeg skal lære end at det skal blive rigtigt, jeg forstår også, at et brændeskur ikke er så vigtigt.
Ja du skal hænge tøj, ikke ridderudstyr😆

• Synes
Mach77777
  • Laddar…
J jehr sagde:
Jag vill dock ha en fin vedbod.

Jag är helt färsk på detta med att bygga saker så jag är väl en typisk person att köpa för grovt virke. :)

Jag ska även bygga en tvättställning och såg denna ritning, här är det också limträ och kanske överdimensionerat? [link]

Att jag frågor om dimensioner och liknande handlar mer om att jag ska lära mig än att det ska bli rätt, jag förstår också att en vedbod är inte så noga.
Hjemmelavet tørrestativ i træ med tøjsnore og klemmer ved et rødmalet hus.
Såhär ser mitt hemmapul ut som står fortfarande efter 3(?) år. Vanliga tryckta reglar 90x45 och en 45x45 mellan.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Mange af os bruger gamle paller til brændelagring, det er ikke så pænt men betydeligt rimeligere økonomisk.
Præcis sådan gjorde jeg.
Jeg mener, at jeg brugte 45x70-reglar og selvom jeg ikke har samme spændvidde, så føles limtræ vanvittigt overbygget og unødvendigt dyrt.

J jehr sagde:
Jeg vil dog have et flot brændeskur.
Det der er selvfølgelig en smagssag, men i relation til arbejdsindsats og omkostninger synes jeg alligevel, at mit blev nogenlunde okay.
Udendørs brændeskur bygget af 45x70-reglar med stablede træstykker, placeret på græs ved en murstensvæg.
Grå træopbevaring ved murstensvæg, lavet af 45x70-reglar, med dør, stående på græsplæne ved siden af et vindue.

• Synes
Lennart 57 og 2 andre
  • Laddar…
J jehr sagde:
Jeg vil dog have et fint brændeskur.

Jeg er helt ny på dette med at bygge ting, så jeg er vel en typisk person til at købe for groft træ. :)
Det bliver ofte pænere med lidt robuste dimensioner, men at bruge penge på 90*180 limtræ hvis du allerede har 45*145 i tilstrækkelig mængde og længde er unødvendigt.

M Mach77777 sagde:
[billede]
Sådan ser mit hjemmepul ud, som stadig står efter 3(?) år. Almindelige trykte regler 90x45 og en 45x45 imellem.
Hvor i verden hjemmepuler du? 45* 95 er en betydeligt mere tilgængelig dim i Sverige, hvis man vil kopiere dit pæne byggeri.

• Haha
Mach77777
  • Laddar…
M Mach77777 sagde:
Sådan ser mit hjemme-pul ud, som stadig står efter 3(?) år. Almindelige trykte regler 90x45 og en 45x45 imellem.
Ligger brændet vejrbeskyttet dér?
Udendørs tørrestativ på hvidmalet væg med tøjklemmer og snore, omgivet af landskab med græs og træer i baggrunden.

K
J jehr sagde:
Jeg vil dog gerne have et fint brændeskur.

Jeg er helt ny til dette med at bygge ting, så jeg er vel en typisk person der køber for groft tømmer. :)

Jeg skal også bygge en tørrestativ og så denne tegning, her er det også limtræ og måske overdimensioneret? [link]

At jeg spørger om dimensioner og lignende handler mere om, at jeg skal lære mig end at det skal blive rigtigt, jeg forstår også at en brændeskur ikke er så nøje.
Du er inde på en sektion der hedder ”bygg med limtræ”, så mit gæt er, at alle tegninger og forslag på den side vil være baseret på limtræ…

• Synes
Fairlane og 2 andre
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Hvor i verden hjemmerodder du? 45* 95 er en betydeligt mere tilgængelig dim i Sverige, hvis man vil kopiere dit pæne byggeri.
K Kane sagde:
Er brændet vejrbeskyttet der?
[billede]
Hva? Man hænger det til tørring, når solen skinner :)

M Mach77777 sagde:
Hvad så? Man hænger den til tørre når solen skinner :)
Hvis du hænger din 45*90 til tørre kan det ske at den krymper

F fribygg sagde:
Hvis du hænger din 45*90 til tørre kan det ske, at den krymper
Et målebånd måler træbjælke, viser 3 cm.
Ja fanden 😆

M Mach77777 sagde:
[billede]
Ja jäklar 😆
Synes at være beregnet til Nordamerika, der har de jo reduceret bredden på firetommervirket til 88 millimeter

Til gulv foreslår jeg tre helt almindelige træpaller på række.
Det skal ikke være sådan nogle med presset savsmuld i "klodserne". De tåler ikke fugt.
Stil det hele op på fx mursten eller noget, så pallerne ikke suger vand.

Skråspik (på skrå) pallerne sammen med 4" søm. Typisk 5 søm i hver palle er rigeligt. Dvs. 10 søm. Søm er dyyyyyyrt😋

Så sætter du stolper jævnt med kanterne ovenpå pallebokserne
Hyggeligt med 45 x 90 til det hele, eller hvad du nu havde.
Skråspik ned i pallerne.
Hvis du vil have det stabilt, så læg nogle skråstivere ind. En på hver side
Og en i hvert hjørne på bagvæggen.

Overvej om du vil have tre eller fire store åbninger foran.

Mellem åbningerne stiller du typ stolper af det materiale, du har.
En overligger på forsiden, der er lavere end bagsiden.
Byg åbningerne mindst 1,8 m høje, så du undgår at slå hovedet.
Øverst lægger du spær, 5 stk.
Så l
Lange at de stikker ud mindst 40 cm fremad. Ellers driver regn ind.
Lige så langt til siderne.

Glestræ ovenpå til at bære pladetag. Måske 5 stk.

Snart har du den ramme, du ønsker.
Beklæd væggene med enkle brædder. Hele vejen ned i pallerne, så det bliver solidt.
Typ 3 - 4 cm mellemrum mellem hver bræt. Ingen låger, så tørrer det godt.

Der vil være folkevandring til dig for at beundre skabelsen.

Søm. Skru ikke, så bliver det let at rive ned om typ 20 år.

Senest redigeret:
  • Synes
Norrtull og 2 andre
  • Laddar…
Tak for alle svarene. Det bliver vel noget plockepinn med det træ man har til rådighed. Konstruktionen i sig føles så enkel, at jeg kan freelancere.

• Synes
Bonzo2000 og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.