Hej,

Vil bruge denne tegning på vedskur: https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-en-vedbod/

Men vil gerne øge bredden fra 2230 mm til 5000 mm

Vil limtræssøjlerne 115x115 samt limtræsbjælken 90x180 klare det eller skulle I gå op en dimension?

Snzonen er 2.5

Jeg forsøgte at kigge på Svensk Træ efter spændvidder, men jeg ved ikke, om 90x180 er en mærkelig dimension, da jeg ikke engang kunne finde den.

Hvis jeg skal op en dimension, kan det måske se mærkeligt ud, og det er simpelthen bedre at bygge to stykker vedskure sammen ifølge dimensioneringen i tegningen

Taknemmelig for input :)

• Synes
Mach77777
  • Laddar…
Sætter du bare der midterstolper til aflastning, så burde det fungere aty bare øge spændvidden i dette tilfælde. (om jeg nu husker rigtigt, det jeg for længe siden fik lære mig, korrekt)

• Synes
@ndreas og 3 andre
  • Laddar…
J jehr sagde:
Men ville øge bredden fra 2230 mm til 5000 mm

Vil limtræ stolperne 115x115 samt limtræ bjælken 90x180 klare det, eller ville I vælge en større dimension?
Til et enkelt brændeskur behøver du ikke så grove dimensioner, almindeligt træværk vil være fint, og det dyrbare limtræ kan du undlade.

• Synes
vcx og 7 andre
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Til et enkelt brændeskur behøver du ikke så grove dimensioner, det er udmærket med almindeligt træ, og det dyre limtræ kan du lade være.ffwefef
F fribygg sagde:
Til et enkelt brændeskur behøver du ikke så grove dimensioner, det er udmærket med almindeligt træ, og det dyre limtræ kan du lade være.
Jo jeg har masser af 145 regler trykimprægneret træ tilbage efter terrassebyggeri, så det kunne måske være noget.

Hvor lange?
Hvis du satser på et par tre fag med måske 3m spændvidde, tror jeg brugte 145x45 bliver super stærke, det er vel ikke sådan, at du skal have pool eller lignende ovenpå? Hvis du kun bruger almindeligt terrassebrædder 28* 145 på højkant med 2,3m mellem stolperne, holder det også, men giver måske en vis nedbøjning, hvilket ikke har nogen betydning for et brændeskur.

• Synes
Fairlane og 1 anden
  • Laddar…
ændre målene på den, så den bliver så høj, at du ikke slår hovedet mod loftet, når du bøjer dig ind for at laste/læsse brænde i den, din hovedbund vil takke dig. Samt lidt længere udspring på taget på forsiden ville ikke gøre nogen skade.

• Synes
Nilstyko og 2 andre
  • Laddar…
L LantbrukarN sagde:
ændr målene på den så den bliver så høj, at du ikke slår hovedet i loftet, når du bøjer dig ind for at laste/læse brænde i den, din skalp vil takke dig. Samt lidt længere udhæng på taget på forsiden ville ikke gøre nogen skade
I et almindeligt villaområde kan man dog blive nødt til at tilpasse målene, så det ikke bliver en bygning, hvis naboerne og bygningsnævnet er krakilske.

Farstatjej90
Den der føles utroligt overdimensioneret. Du kunne have halveret grovheden på alt det der, og den ville stadig fungere fremragende. Det er i hvert fald, hvad jeg tror! .. snelast på det der tag behøver du heller ikke tænke på.🤔👍😊

Snak om overdimensioneret😂

Farstatjej90 Farstatjej90 sagde:
Den der føles utroligt overdimensioneret. Du kunne have halveret tykkelsen på alt det der, og den ville stadig have fungeret fremragende. Det er i hvert fald, hvad jeg tror! .. snetryk på det tag behøver du heller ikke at tænke på.🤔👍😊
Hvis man skal have poolen ovenpå, tror jeg dimensioneringen kan være rimelig, dog lyder 90 mm tykke limtræsbjælker overdrevet selv da, 56 mm havde været tilstrækkeligt.

• Synes
Farstatjej90
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz sagde:
Snak om overdimensioneret😂
Byggevejledningerne har jo til opgave at sælge tømmer...

• Synes
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Hvor lange?
Hvis du satser på et par tre fag med måske 3m spændvidde, tror jeg brugte 145x45 bliver superstærke, det er vel ikke sådan, at du skal have en pool eller lignende ovenpå? Hvis du bare bruger almindeligt almindeligt terrassebrædder 28*145 på højkant med 2,3m mellem stolperne holder det, men giver måske en vis nedbøjning, hvilket ikke har nogen betydning på en brændeskur.
De er 5.1 meter lange! Måske kan lime to sammen for at udgøre stolper? Nej jeg har kun planlagt at have sne på taget. :)
L LantbrukarN sagde:
ændre målene på den, så den bliver så høj, at du ikke slår hovedet i taget, når du bøjer dig ind for at laste/læsse brænde i den, din hovedbund vil takke dig. Og lidt længere udhæng på taget på forsiden ville ikke gøre nogen skade
Jeg har tænkt at øge dybden lidt, så man kan have tre brændestykker på 30 cm, og at de stadig ikke er i "regnen". Men angående højden; jeg er enig. Men dette er tænkt at blive lidt af et hegn også, hvor det ville være pænere, hvis det var lavt over en længere spændvidde helt enkelt.

---

Tak for alle øvrige svar!

K
Limtræ til brændeskur… Snak om at brænde penge

• Synes
Nilstyko og 1 anden
  • Laddar…
51 dm 45*145 på højkant holder, jeg ville alligevel sætte en tvåfyra i midten som støtte så bliver det lettere at stable brænde

K kniv sagde:
Limträ til brændeskur… Snak om at brænde penge
Mange af os bruger brugte paller til brændelagring, det er ikke så pænt men betydeligt mere rimeligt økonomisk.

• Synes
Norrtull og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.