Svigerfar har et garage på måske 5m bredt og langt som huset. Der står en terrasse ovenpå. Nu er alt råddent og klar til at rives ned. Det var nok et fuskebyggeri. Træet og isoleringen i taget er fugtskadet deluxe. Det lader til at have løbet ned langs væggen og ned. Det bruges selvfølgelig ikke. Men jeg overvejer at hjælpe dem med at bygge det op igen. Jeg antager, at det skal være limtræ på tværs. Kan selvfølgelig tale med fagfolkene, men jeg blev nysgerrig på, hvilken størrelse limtræ det mindst bør være? Og hvilken cc?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, noget andet end limtræ fungerer ikke. Bjælkerne dimensioner og c/c hænger sammen. Jo større c/c, desto større bjælke og omvendt. Hvis du placerer limtræsbjælker på tværs (med 5 m spændvidde) på c/c 1200, bør de være 90x315 mm. Går du ned til c/c 600, er det tilstrækkeligt med 90x270. Går du op til c/c 2400 kræves 90x405 mm bjælker. Udregnet med en nyttelast på 3,5 kN/kvm for terrassen. Da konstruktionsvirke er betydeligt billigere end limtræ, kan man finde en optimal c/c afstand på limtræsbjælkerne.
Klik her for at svare